Pomorskie Muzeum Motoryzacji. Drewniana ikona architektury?
W niewielkim Chwaszczynie powstanie dynamiczna bryła Pomorskiego Muzeum Motoryzacji. Budynek będzie prawie w całości drewniany
Architekci z MUS Architects przygotowali projekt siedziby Pomorskiego Muzeum Motoryzacji. W ich projekcie duże znaczenie odgrywa drewno, które nie pełni tylko funkcji dekoracyjnej ale też konstrukcyjną. Budynek muzeum w swym charakterze jest przestrzenią ekspozycyjną -opakowaniem i tłem dla eksponatów, jednak autorzy chcieli stworzyć prawdziwą ikonę architektury, tak by intrygować i przyciągać jak najwięcej gości.
Projektując siedzibę Muzeum architekci chcieli nawiązać do piękna, prędkości i dynamiki samochodów tak by już samą swoja formą informował o przeznaczeniu:
Dla dobrego wpisania nowego elementu zagospodarowania w istniejący krajobraz i kontekst urbanistyczny, należy w kreatywny sposób wykorzystać topografię terenu. Zagospodarowanie i Architektura muszą być funkcjonalne i ekonomiczne, a także doskonale zespolone wzajemnie ze sobą jak i z bezpośrednim otoczeniem obiektu. Forma zagospodarowania działki stanowi odzwierciedlenie założeń jakie przyjęliśmy do projektowania. Poprzez aktywne modyfikowanie topografii uzyskaliśmy teren o zróżnicowanym poziomie oraz kubaturę obiektu częściowo wpisaną w teren - mówią architekci.
Bryła muzeum zdaje się wyrastać z płaszczyzny terenu. Część budynku unosi się nad ziemią i przeistacza się ze "skarpy" w swego rodzaju ekran fasady frontowej. Dzięki zmianom w wysokości terenu i wysokości budynku architekci uzyskali intrygujący efekt - siedziba Muzeum z każdej strony wydaje się być zupełnie inna. Dach obiektu w całości budowany jest z jednego, powtarzalnego, prefabrykowanego dźwigara kratowego. Istotna w tym miejscu jest też struktura szkieletu konstrukcji drewnianej, która wykorzystując naturalne światło wprowadza do obiektu grę światła i cieni.
Dodatkowo sam rodzaj materiału - drewno zastosowane ze zdecydowaniem i ciągłością na elewacjach budynku ma wpływać pozytywnie na odbiorcę i stopień wpisania sporej kubatury w zastany krajobraz.
We wnętrzach architekci zaproponowali naturalną i neutralną kolorystykę w której jedynie kolor drewna będzie się wybijał ponad gamę bieli i szarości. Uwaga gości ma być skupiona na prezentowanych eksponatach. Barwne samochody mają się lepiej prezentować na tle o stonowanej kolorystyce. W otwartej hali muzeum zaprojektowano „kręgosłup ekspozycji” - taśmę ekspozycyjną inspirowaną torami wyścigowymi. Tor ekspozycji został oparty na planie cyfry 8, która została umieszczona w centralnej części hali ekspozycyjnej wydzielając w ten sposób strefy i tworząc kuluary. 8-kę zaprojektowano w całości z drewna i wykończono deską drewnianą malowaną na biało farbą żywiczną. Na płaszczyźnie trasy ekspozycji umieszczone zostaną elementy systemu informacji wizualnej obiektu - diagramy, grafiki, podpisy modeli samochodów oraz informacje historyczne. Czy budynek ma szansę stać się ikoną Pomorza?
- Więcej o:
Tak będzie wyglądał port lotniczy w Szymanach [WIZUALIZACJE]
Najlepszy budynek w Unii Europejskiej. Jak zorza polarna...
Niesamowita architektura XXI wieku
BRYŁA ROKU 2012 [WASZE OPINIE]
Jankowa Żagańska: wieża ciśnień. Zaprojektował ją Otto Bartning - współtwórca Bauhausu
Podwarszawski Dom z Obróconym Sercem od Z3Z ARCHITEKCI z nagrodą ICONIC AWARDS 2024
W Brennej pod Starym Groniem powstanie duży kompleks hotelowo-konferencyjno-rekreacyjny
Rubra - domy w czerwieni w Straszynie. Współczesna interpretacja historycznej zabudowy regionu