Amfiteatr w Opolu po remoncie
Po ponad 50-latach, słynny obiekt doczekał się gruntownej przebudowy. Estrada ożywa nocą, rozświetlona światłami LED-owymi.
Amfiteatr opolski powstał na wyspie Pasieka, na początku lat 60-tych. Projektantem był arch. Florian Jesionowski. Jego widownia wykorzystuje fragmenty istniejących umocnień dawnego Zamku Piastów Śląskich.
Sąsiedztwo Wieży Piastowskiej, jednego z symboli Opola, a także modernistycznego Urzędu Wojewódzkiego autorstwa arch. F. Lehmanna wymagało od architektów nawiązanie dialogu z tą złożoną przestrzenią.
Projekt przebudowy, który zakładał zmianę zadaszenia nad sceną, nową widownię oraz budynek obsługi widzów, a także zagospodarowanie terenu powstał w pracowni Biuro87a Architekci z Opola. W skład zespołu projektowego weszli arch. Małgorzata Adamowicz- Nowacka, arch. Marek Nowacki i arch. Sabina Curzytek- Rabenda.
- Widok z mostu i z drugiej strony Odry był dla nas bardzo ważny przy kształtowaniu elewacji zachodniej - mówią architekci. Postanowili stworzyć dwa prostokątne tarasy, stanowiące foyer dla widzów. Takiego elementu bardzo brakowało w starym obiekcie. Wejście do niego wiedzie z przeszklonego hallu, znajdującego się przy głównej bramie.
Dach nad foyer spełnia rolę górnego tarasu widokowego. Jego przednia część została wyprofilowana w formie zagłębienia i tworzy balkon z dodatkowymi miejscami dla widzów. Nad nim, a także nad reżyserką światła architekci z Biura87a, zaprojektowali dach w formie sferycznego dysku, pokrytego białą tkaniną architektoniczną. Bryła dachu nie tylko chroni widownię balkonu przed opadami, ale jest także elementem świetlnym i przestrzennym widocznym z drugiego brzegu Odry. Cała platforma i górny balkon stanowią zadaszenie dla ok. tysiąca miejsc na widowni. Górny taras pozwala także na oglądanie panoramy miasta oraz do organizowania różnych wydarzeń kulturalnych, takich jak wernisaże, wystawy, bankiety.
Wieczorem, w trakcie prowadzonych imprez, obiekt ożywa. Białe, szklane pasy podkreślają horyzontalny układ obiektu, a zastosowanie oświetlenia LED-owego w pawilonach gastronomicznych, pozwala na układanie scenariuszy świetlnych, podkreślającego nastrój tła, a także uzyskania efektu zmiany kolorów.
Przebudowie podlegała także scena amfiteatru. By oszczędzić znany z Festiwalu Piosenki Polskiej widok sceny, z budynkiem Urzędu Wojewódzkiego i Wieżą Piastowską w tle, architekci zdecydowali się tylko na kosmetyczne zmiany w jej formie. Dlatego też w nowym projekcie odtworzono charakterystyczne zadaszenie nad sceną w formie paraboloidy-hiperbolicznej, jednak z parametrami dostosowanymi do potrzeb użytkowników obiektu.
Koszt przebudowy obiektu wyniósł 32 miliony złotych.
- Więcej o:
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę
Biblioteka Publiczna w Tuchowie projektu GK-Atelier. Tu nie ma nudy!
Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium, czyli jak oddać hołd historii w zgodzie z aktualnymi trendami
Nowe biuro LUX MED w Warszawie z pijalnią wody mineralnej i ogromną lampą imitującą słońce
Warszawa: NOHO ONE na miejscu byłej fabryki Polfy. Koncepcja "High Ring" pracowni BBGK Architekci
Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie nowoczesna dzielnica