Socmodernizm w architekturze - nowy numer kwartalnika Herito
O powojennych, polskich perłach modernizmu wiemy dużo. Zdecydowanie mniej znamy architektoniczne symbole tego okresu Z Czech, Słowacji, Rumunii czy Węgier. Historię obiektów z tych krajów przybliża nowy numer kwartalnika Herito
!['Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - okładka 'Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - okładka](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/zj/17804514-herito-nr-17-18-socmodernizm-w-architekturze.jpeg)
!['Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - spis treści 'Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - spis treści](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/6i/17804511-herito-nr-17-18-socmodernizm-w-architekturze.jpeg)
!['Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - spis treści 'Herito' nr 17-18, Socmodernizm w architekturze - spis treści](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/cs/17804513-herito-nr-17-18-socmodernizm-w-architekturze.jpeg)
![Edo Ravnikar, kompleks placu Rewolucji (dziś plac Republiki), Lublana Edo Ravnikar, kompleks placu Rewolucji (dziś plac Republiki), Lublana](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/no/17804582-edo-ravnikar-kompleks-placu-rewolucji-dzis-plac.jpeg)
![Edo Ravnikar, wejście do centrum kongresowego i centrum sztuki - Cankarjev dom przy placu Republiki w Lublanie Edo Ravnikar, wejście do centrum kongresowego i centrum sztuki - Cankarjev dom przy placu Republiki w Lublanie](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/98/17804579-edo-ravnikar-wejscie-do-centrum-kongresowego-i-centrum.jpeg)
![Nicu Ilfoveanu, Saturn, z serii Littoral 2013-2014 Nicu Ilfoveanu, Saturn, z serii Littoral 2013-2014](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/74/17804591-nicu-ilfoveanu-saturn-z-serii-littoral-2013-2014.jpeg)
![Dezso Ekler, wejście do budynku Uniwersytetu w Kaposvárze, 1988 Dezso Ekler, wejście do budynku Uniwersytetu w Kaposvárze, 1988](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/no/17804592-dezso-ekler-wejscie-do-budynku-uniwersytetu-w-kaposvarze.jpeg)
![Hermann Henselmann, Dom Nauczyciela Hermann Henselmann, Dom Nauczyciela](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/t9/17804590-hermann-henselmann-dom-nauczyciela.jpeg)
![Radomir Lalović, Olga Papeš, Macedoński Bank Narodowy, Skopje, 1974 Radomir Lalović, Olga Papeš, Macedoński Bank Narodowy, Skopje, 1974](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/kd/17804583-radomir-lalovic-olga-papes-macedonski-bank-narodowy.jpeg)
![Marko Mušic, Uniwersytet, św.św. Cyryla i Metodego, Skopje, 1974 Marko Mušic, Uniwersytet, św.św. Cyryla i Metodego, Skopje, 1974](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/hg/17804581-marko-music-uniwersytet-sw-sw-cyryla-i-metodego.jpeg)
![Janko Konstantinov, Główny Urząd Poczty i Telekomunikacji, Skopje, 1974, rozbudowa 1979-1980 Janko Konstantinov, Główny Urząd Poczty i Telekomunikacji, Skopje, 1974, rozbudowa 1979-1980](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/w8/17804580-janko-konstantinov-glowny-urzad-poczty-i-telekomunikacji.jpeg)
![Blok zachodni katowickiej osi urbanistycznej Blok zachodni katowickiej osi urbanistycznej](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/dq/17804588-blok-zachodni-katowickiej-osi-urbanistycznej.jpeg)
![Edo Ravnikar, wejście do centrum kongresowego i centrum sztuki - Cankarjev dom przy placu Republiki w Lublanie Edo Ravnikar, wejście do centrum kongresowego i centrum sztuki - Cankarjev dom przy placu Republiki w Lublanie](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/xa/17804587-edo-ravnikar-wejscie-do-centrum-kongresowego-i-centrum.jpeg)
![Nowy most, Bratysława, proj. Jozef Lacko, Ladislav Kušnir, Ivan Slamen, 1968-1973 Nowy most, Bratysława, proj. Jozef Lacko, Ladislav Kušnir, Ivan Slamen, 1968-1973](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/47/17804584-nowy-most-bratyslawa-proj-jozef-lacko-ladislav.jpeg)
![Trójskrzydłowy wieżowiec, Urzędu Miasta, Tychy Trójskrzydłowy wieżowiec, Urzędu Miasta, Tychy](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/bz/17804585-trojskrzydlowy-wiezowiec-urzedu-miasta-tychy.jpeg)
![Śródmieście Skopje, na pierwszym planie Główny Urząd Poczty i Telekomunikacji Śródmieście Skopje, na pierwszym planie Główny Urząd Poczty i Telekomunikacji](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/mp/17804586-srodmiescie-skopje-na-pierwszym-planie-glowny-urzad.jpeg)
![Hermann Henselmann, wieża telewizyjna w Berlinie Hermann Henselmann, wieża telewizyjna w Berlinie](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/x4/17804589-hermann-henselmann-wieza-telewizyjna-w-berlinie.jpeg)
W publikacji opisano budynki-ikony, charakterystyczne dla okresu powojennego modernizmu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Z tekstów zawartych w "Herito" wyłania się obraz twórców, którzy w projektowaniu trzymali się własnej drogi i nie poddali się ani doktrynie politycznej, ani architektonicznej, przez co dziś ich budynki można uznawać za ikony.
Ponad dwadzieścia lat temu Adam Miłobędzki nazwał socmodernizmem okres od końca lat 50. do lat 80. ubiegłego wieku. W „Architekturze ziem Polski” pokusił się o jego pierwszą ocenę. Nie wypadła ona korzystnie. Socmodernizm jawił się jako jednolity, do granic ekonomiczny i próbujący naśladować zachodni funkcjonalizm. Ocena Miłobędzkiego była zbyt surowa, co potwierdziła w 2008 roku wystawa „Cold War Modern” w londyńskim Victoria and Albert Museum. Dziś architektura powojennego modernizmu jest modna. Specjaliści zaczęli uważniej jej się przyglądać, doceniając nowatorskość technologii, odważną estetykę i ducha nowoczesności.
Dwujęzyczny, polsko-angielski kwartalnik "Herito", wydawany jest od 2010 roku przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie. Zapraszani do współpracy autorzy to polscy i zagraniczni specjaliści związani z tematyką aktualnego numeru. Pismo skupia się na zagadnieniach kultury środkowoeuropejskiej, sztuki oraz dziedzictwa kulturowego. Tworzy unikalną przestrzeń do dyskusji na temat Europy Środkowo-Wschodniej. Zabiera wyraźny głos w kwestii tożsamości, współczesności i przyszłości krajów środkowoeuropejskich.
„Herito” jest dostępne również w wersji cyfrowej na systemy iOS i Android z Google Play i App Store w jednej z dwóch wersji językowych – polskiej lub angielskiej.
Więcej informacji o kwartalniku na stronie herito.pl.
- Więcej o:
Powojenne bloki z Polski wcale nie są nudne! Oto te najciekawsze [PRZEGLĄD]
Wrocławskie "sedesowce" do remontu. Jest projekt!
Bar Extra - pierwsze centrum handlowo-usługowe w Szczecinie
Gorzowski drapacz chmur po przebudowie
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G
Każdego roku płonie coraz więcej budynków. Czy dach może być odporny na pożary?
Nowości od BMI ICOPAL - produkty do izolacji dachów
Powerhouse Telemark - biurowiec z dodatnim bilansem środowiskowym