Znakomita renowacja dworca kolejowego w Bydgoszczy
Niedawno całkowicie odmieniony Dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna został wyróżniony w prestiżowym plebiscycie Fasada Roku 2017 i zdobył pierwsze miejsce w kategorii "Budynek po renowacji". Jury konkursu doceniło w tej realizacji niesamowitą dbałość o detale, dostrzegając przy tym wykorzystanie ogromnej ilości materiałów. Bydgoski dworzec jest świetnym przykładem na to, jak powinna wyglądać udana renowacja historycznego obiektu.
![Dworzec Bydgoszcz Główna Dworzec Bydgoszcz Główna](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_cover/rz/23592397-dworzec-bydgoszcz-glowna.jpeg)
![Dworzec Bydgoszcz Główna Dworzec Bydgoszcz Główna](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/rz/23592397-dworzec-bydgoszcz-glowna.jpeg)
Dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna od dawna wymagał kompleksowej odnowy. Kilka lat temu spółka PKP Intercity i Urząd Miasta Bydgoszcz w końcu postanowiły zainwestować w jego gruntowny remont. Projekt renowacji dworca stworzyło Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o. Wykonaniem prac zajęło się konsorcjum Budimexu SA i PW Lech.
Architekci zaprojektowali rekonstrukcję wież obiektu, które w latach 60. ubiegłego wieku zostały w nieprzemyślany sposób przebudowane, starannie odtworzyli sztukaterię (zwłaszcza attyki oraz licznych konsol pod gzymsami) oraz przywrócili oryginalny kształt otworów okiennych i wymienili dach na nowy. To wszystko sprawiło, że dworzec odzyskał wygląd z końca XIX wieku.
W najwyższej części nowego dworca znalazło się miejsce na pomieszczenia biurowe, zaś w najniższej, przeznaczonej dla pasażerów, na 9 kas biletowych, tunel prowadzący na perony oraz lokale handlowe i usługowe.
Podczas prac renowacyjnych wykonawcy musieli uporać się z problemem już nagromadzonej w murach wody, dlatego najpierw położyli nową izolację przeciwwilgociową i następnie zastosowali układ tynków renowacyjnych WTA marki Baumit. Te zwykle stosuje się głównie w pomieszczeniach poniżej poziomu gruntu, na przykład w piwnicach oraz w warstwie cokołowej parteru, ponieważ ich szeroko porowata budowa umożliwia szybsze oddawanie wody gromadzonej w murach.
Z kolei na powierzchniach suchych, ulokowanych powyżej parteru, które zostały osłabione upływem czasu, budowniczy wykorzystali tynki wapienne o składzie zbliżonym do tych, które stosowano w okresie powstania dworca.
W plebiscycie Fasada Roku 2017 wzięły udział obiekty, których elewacje zostały stworzone w oparciu o kompletną technologię Baumit. W przypadku dworca Bydgoszcz Główna, który okazał się bezkonkurencyjny w kategorii „Budynek po renowacji”, o jego zwycięstwie zadecydowała wypadkowa takich kwestii jak projekt oraz jakość wykonania, ale i najlepszy możliwy dobór materiałów budowlanych.
- Więcej o:
- architektura
Phyllis Lambert - kobieta, która stworzyła architektów
Spełnij marzenia o własnym domu!
Pomysły na prezenty dla miłośników architektury i designu
Architektura Barcelony - nowoczesne budynki, rzeźby i genialny Gaudi. Co warto zobaczyć? [PRZEWODNIK ARCHITEKTONICZNY]
Znani architekci: Le Corbusier, czyli papież modernizmu
Flexhouse nad Jeziorem Zuryskim - dom wpleciony w krajobraz
Mariaż budynku z naturą, czyli dom z "miedzianego drewna"
Dom z drukarki 3D w ramach pomocy ubogim rodzinom bez dachu nad głową