Kładka przez Wisłę w Warszawie połączyła już dwa brzegi rzeki
Most pieszo-rowerowy, zaprojektowany przez architektów z pracowni Schüßler-Plan, jest już na finalnym etapie realizacji. Zamontowano ostatni element konstrukcji, łącząc tym samym bulwary nad Wisłą z Pragą.
Kładka przez Wisłę: jaką ma długość?
Kładka pieszo-rowerowa łącząca brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei ma 452 metry długości. To jedna z największych przepraw pieszo-rowerowych na świecie. Jest o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.
Piesi spacerem będą w stanie przejść ją w ciągu 6 minut, natomiast rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerza i rozdziela na dwie rampy, które są przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.
Przypomnijmy, pod koniec 2016 roku ogłoszono międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną nowego warszawskiego mostu pieszo-rowerowego. Na konkurs wpłynęło 40 prac. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja pracowni Schüßler-Plan Inżynierzy.
Budowa postępuje zgodnie z planem i wkroczyła już w finalny etap realizacji. Co ważne, szybkie postępy prac pokazują, że takie obiekty, przy doświadczonym i zmotywowanym zespole, mogą być realizowane bardzo szybko, nawet w tak złożonym i newralgicznym infrastrukturalnie środowisku jak centrum miasta. Na moście wciąż trwają prace związane z montażem elementów odpowiadających za przenoszenie sił rozciągających i ściskających oraz elementów wyposażenia takich jak balustrady i oświetlenie. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce przeprawa pomiędzy oboma brzegami Wisły, będzie dla pieszych i rowerzystów łatwiejsza niż kiedykolwiek za sprawą otwarcia mostu.
Kładka przez Wisłę: jak błyskawica
Most został wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy), która dobrze zniesie wyższy poziom wilgotności, charakterystyczny dla obszarów nadrzecznych. Nawierzchnia mostu wyłożona zostanie warstwą żywicy MMA (metakrylowej) w kolorze jasnoszarym. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych, które zostaną wyposażone w drewniane siedziska. Dodatkowo, dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, obiekt będzie dyskretnie oświetlony poprzez źródła światła umieszczone w balustradach.
Koszt budowy wyniesie 120 mln 961 tys. zł brutto i jest w całości sfinansowany ze środków miejskich. Inwestycja jest częścią projektu Nowe Centrum Warszawy, zakładającego dokonanie szeregu zmian w Śródmieściu prowadzących do bardziej przyjaznej i wygodnej dla mieszkańców centralnej części miasta.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ O NOWYM CENTRUM WARSZAWY>>
Możliwe jest już przejście techniczne mostu, ale według planów na wiosnę 2024 r. z przeprawy łączącej Śródmieście z Pragą będą mogli skorzystać również Warszawiacy i turyści.
- Więcej o:
Pomost na Jeziorze Słupeckim projektu Pawła Grobelnego
Most wiszący Sky Bridge 721
Dom niczym most - projekt pracowni Mobius Architekci
Most Karola w Pradze. Jeden z najsłynniejszych kamiennych mostów na świecie
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu