W hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu - wystawa zaprojektowana przez Nizio Design International w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach
„Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku” to wykorzystująca technologie audiowizualne i systemy multimedialne wystawa w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach, prezentująca dorobek jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki najnowszej. Warszawska pracownia Nizio Design International przygotowała nagrodzony w konkursie projekt ekspozycji, która wprowadza zwiedzających w pełen dźwięków świat artystycznych dokonań i wybitnych dzieł kompozytora. Ekspozycję można zwiedzać przy okazji koncertów odbywających się w Europejskim Centrum Muzyki.

Projekt wystawy stworzony przez Mirosława Nizio i zespół Nizio Design International aranżuje przestrzeń Europejskiego Centrum Muzyki bez istotnej ingerencji w obiekt, tworząc nową jakość i stylistyczną jedność z minimalistyczną architekturą kampusu w Lusławicach. Ideą wystawy jest pokazanie szczególnej roli Krzysztofa Pendereckiego i jego wkładu w rozwój polskiej i światowej kultury oraz ukazanie bogactwa polskiej muzyki najnowszej i jej twórców. Warstwa merytoryczna ekspozycji opiera się w znacznym stopniu na prywatnych zbiorach i archiwaliach Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich. -Głównym założeniem projektu opracowanego przez mój zespół, było stworzenie wystawy spójnej z przestrzenią Centrum, która odkryje przed zwiedzającymi bogactwo twórczości kompozytora oraz inspiracji, w których ta twórczość ma swoje korzenie – mówi Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design Interational.



Projektanci wyodrębnili trzy części wystawy: „Artysta”, „Spotkania” i „Dzieło”. Każda z nich stanowi całość, którą można poznawać i odkrywać niezależnie, w dowolnej kolejności. Zwiedzający nie tylko usłyszą tu słynne kompozycje profesora Krzysztofa Pendereckiego, ale także poznają indywidualne pamiątki, wspomnienia oraz inspiracje i pasje, które kształtowały wybitnego artystę i ścieżkę jego kariery. Część ekspozycji zatytułowaną „Artysta” zadedykowano osobie twórcy i procesowi tworzenia. Kompozytor ukazany jest tu jako obywatel świata, ambasador kultury polskiej oraz wybitna postać wyróżniona setkami prestiżowych nagród państwowych, akademickich czy przyznawanych przez środowiska twórcze. „Spotkania” to część wystawy, która mieści się w foyer Centrum, wokół sali koncertowej. Tutaj prezentowane są wielkie wykonania dzieł Mistrza, zwiedzający poznają także innych wybitnych twórców polskiej muzyki. Szklane tafle z nadrukami rękopisów kompozytora, ulokowane w części „Dzieło”, to imponujący element ekspozycji. W tej części prezentowana jest też lista dzieł patrona lusławickiego kampusu oraz „oś czasu” wykonana w oparciu o wybór utworów polskich ostatniego stulecia przez Radę Programową projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Interaktywne stanowiska multimedialne lub odsłuchowe uzupełniają każdą z wymienionych części wystawy.

Jak mówi Adam Balas, dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki, ekspozycja twórczo rozwija ideę Krzysztofa Pendereckiego związaną z powstaniem kampusu w Lusławicach, u której podstaw – obok utworzenia miejsca dla rozwoju utalentowanych młodych muzyków z kraju i ze świata – było i jest zwiększenie dostępności dziedzictwa kulturowego oraz popularyzacja muzyki najnowszej. Premierowo ekspozycja została udostępniona gościom uroczystości 86. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Wydarzeniu towarzyszył koncert pod batutą Macieja Tworka z udziałem solistów, I,Culture Orchestra oraz chórów Filharmonii Krakowskiej. Po raz pierwszy w murach Europejskiego Centrum Muzyki zostało wykonane monumentalne dzieło Jubilata – „Credo”.

Finansowanie projektu „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku” zapewnione zostało dzięki środkom pochodzącym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego oraz Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki.
- Więcej o:
![Mccheta - Muzeum Historyczne. Proj. Nizio Design International Mccheta - Muzeum Historyczne. Proj. Nizio Design International]()
Mirosław Nizio projektuje Muzeum Historyczne Mcchety w Gruzji. Powstanie w modernistycznym budynku kina
![Muzeum Narodowe 'Memoriał Ofiar Wielkiego Głodu' w Kijowie Muzeum Narodowe 'Memoriał Ofiar Wielkiego Głodu' w Kijowie]()
Memoriał Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie. Nowy projekt Nizio Design International
![Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie. Upamiętnienie tragicznych wydarzeń, jakie rozegrały się we wsi Michniów w 1943 roku, symbolicznie nawiązuje do dramatycznych losów wszystkich spacyfikowanych polskich wsi, łącząc pamięć z pojednaniem. Akcent koncepcji jest położony na emblemat "domu - chaty", będący zarazem frontem bryły podlegającej zamierzonej i stopniowej deformacji. muzeum, projekt, nizio, architektura polska, malzoleum, wsi polskich, michniów]()
Architektura pamięci w wydaniu Nizio Design
![Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity, więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem materiałów z odzysku pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio. Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim 'Znam te okolice od bardzo dawna, spędzałem tu dużo czasu zanim okazało się, że będę miał szansę robić projekt Zoomu Natury. Krajobraz jest niesamowity więc było jasne, że nie można tu postawić czegoś, co go zaburzy. Pomysł był prosty - podporządkować architekturę przyrodzie, zanurzyć zaprojektowane obiekty w zieleni i pozwolić zwiedzającym na odkrywanie bogactwa tutejszej flory i fauny. W pawilonach wybudowanych z użyciem odzyskowych materiałów pokazujemy multimedialne ekspozycje poświęcone naturze, zjawiskom przyrodniczym i ekologii. W ten sposób połączyliśmy nie tylko naturę z architekturą, ale i rekreację z edukacją' - opowiada Mirosław Nizio.]()
Wystawa projektów na 15-lecie pracowni Nizio Design
![Kolektyw PROLOG +1 Kolektyw PROLOG +1]()
Wystawa w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. Trouble in Paradise, czyli wieś w roli głównej
![Projekt wystwawy stałej w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie - Koza Nostra Studio i Stellar Fireworks. Projekt wystwawy stałej w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie - Koza Nostra Studio i Stellar Fireworks.]()
Tak będzie wyglądać wystawa stała w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie [WYNIKI KONKURSU]
![Przestrzeń wystawy "Gdynia - Tel Awiw" Przestrzeń wystawy "Gdynia - Tel Awiw"]()
Wystawa "Gdynia - Tel Awiw" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Co łączy "białe miasta jutra"?
![Serpentine Pavilion 2020 zaprojektowany przez Counterspace Serpentine Pavilion 2020 zaprojektowany przez Counterspace]()
Pawilon Serpentine 2020 zaprojektowało studio Counterspace z RPA. Powstanie z korka i cegieł z recyklingu











