Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Warszawa: The Bridge już gotowy. 174-metrowy ultranowoczesny wieżowiec połączono z historycznym gmachem "Bellony"

Mat. prasowe / red. WG

Zakończyła się budowa flagowej inwestycji Ghelamco w Polsce – liczącego ponad 54 tys. mkw. i 174 m wysokości kompleksu biurowego The Bridge, położonego w okolicach Ronda Daszyńskiego, czyli biznesowego centrum Warszawy. Szklaną, rozrzeźbioną bryłę wieżowca połączono z zabytkowym budynkiem dawnego Domu Wydawniczego Bellona.

The Bridge w Warszawie
The Bridge w Warszawie
Fot. mat. Ghelamco

Ukończony niedawno The Bridge to bez wątpienia jeden z najbardziej znaczących i zarazem największych projektów biurowych ostatnich lat w Polsce.  To kolejny krok w dynamicznej transformacji okolic ronda Daszyńskiego w biznesowe centrum Warszawy.  Budowa 42-piętrowego wieżowca ruszyła trzecim kwartale 2021, w trudnych czasach pandemii, gdy przyszłość biur stała pod znakiem zapytania. Jak okazało się po latach, rynek biur w stolicy ma się znakomicie, a decyzja Ghelamco była strzałem w dziesiątkę. Aktualnie trwają ostatnie prace wykończeniowe w częściach wspólnych, a także rozpoczął się proces aranżacji powierzchni biurowych najemców (tzw. fit-out). The Bridge wprowadził na rynek łącznie ponad 54 tys. mkw. najnowocześniejszej powierzchni biurowej: blisko 49 tys. mkw. w wieżowcu i ponad 5 tys. mkw. w Bellonie.

Największym najemcą, który zajmie blisko 25 tys. m kw. przestrzeni biurowej jest Santander Bank (logo banku od jakiegoś czasu zobaczyć można na szczycie The Bridge). Firma zajmie połowę pięter budynku (łącznie z najwyższymi jego partiami i tarasem widokowym na 40. piętrze) oraz kilka pomieszczeń w budynku Bellony. To największa transakcja na polskim rynku biurowym od 2022 roku.

The Bridge: skąd nazwa?

Jak podkreślają przedstawiciele Ghelamco, The Bridge to nie tylko nazwa, ale także idea architektoniczna. Projekt łączy przeszkloną bryłę wieżowca z odrestaurowanym zabytkiem, tworząc unikalną całość, która doskonale wpisuje się w tkankę miejską i historię dynamicznie rozwijającej się warszawskiej Woli.  Nowoczesny biurowiec o wysokości 174 metrów i 42 piętrach góruje nad placem Europejskim i ulicą Grzybowską, podczas gdy przylegający do niego kameralny budynek Bellony z lat 50. XX wieku zyskał nowe życie – przy zachowaniu starych murów, unikalnego charakteru i ducha miejsca. Za ich projekt odpowiadała renomowana holenderska pracownia UNStudio oraz Polsko-Belgijska Pracownia Architektury PROJEKT.

The Bridge od strony Placu Europejskiego
The Bridge od strony Placu Europejskiego
Fot. WG
Taras widokowy na 40. piętrze wieżowca The Bridge
Taras widokowy na 40. piętrze wieżowca The Bridge
Fot. WG
Widok z biur na 37. piętrze wieżowca The Bridge
Widok z biur na 37. piętrze wieżowca The Bridge
Fot. WG

The Bridge: architektura i wnętrza, czyli jak połączyć stare z nowym?

Architektura kompleksu The Bridge to pochwała kontrastu. Z jednej strony 174-metrowy wieżowiec robi wrażenie nowoczesną, rozrzeźbioną, przypominającą oszlifowany diament bryłą. Z drugiej strony, dawny gmach Bellony urzeka architekturą o tradycyjnych rozwiązaniach, jak boniowania, gzymsy, płyciny, drewniana stolarka okienna czy charakterystyczna dla przemysłowej Woli cegła na elewacji.

Oba budynki łączy monumentalny hol główny, którego wysokość dochodzi do 18 metrów. Jego wnętrze zdobią szlachetne materiały – drewno, szary marmur i beton barwiony w masie. Reprezentacyjny charakter wnętrza dodatkowo podkreślają potężne filary w kształcie litery V i szerokie schody prowadzące na antresolę. Całość dopełni bujna zieleń, która będzie wyrastać z dużych donic zintegrowanych z posadzką, a także pokryje jedną ze ścian tuż przy wejściu do lobby.

Dla odmiany odnowiony zabytkowy hol Bellony zachwyca klasycznym stylem: kolumnadą, sztukateriami, posadzkami z kamienia i lastryko oraz żeliwnymi balustradami o drewnianych poręczach. Nowe atrium z panoramiczną windą i świetlikiem wprowadza więcej naturalnego światła do wnętrz, a jednym z symbolicznych akcentów jest odrestaurowana autentyczna maszyna drukarska – pamiątka po dawnych Wojskowych Zakładach Graficznych, które funkcjonowały w tym miejscu.

The Bridge od strony ul. Towarowej
The Bridge od strony ul. Towarowej
Fot. WG
The Bridge w Warszawie
The Bridge w Warszawie
Fot. mat. Ghelamco

The Bridge: technologia i ekologia

Jak przyznaje Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland, praca nad biurowcem The Bridge była prawdziwym "poligonem doświadczalnym" najnowszych systemów technologicznych i ekologicznych. Zgodnie z ambitną strategią ESG, The Bridge będzie w pełni neutralny energetycznie i zasilany w 100% czystą energią. Wyposażono go w innowacyjny system zarządzania zużyciem energii – Building Energy Management System (BEMS), który na bieżąco monitoruje i optymalizuje parametry energetyczne budynku, co przekłada się na znaczącą redukcję jej zużycia. Wdrożona zostanie w nim również innowacyjna aplikacja InBin, służąca do zbierania danych na temat rodzaju i ilości odpadów generowanych przez najemców, poziomu zapełnienia zbiorników, a także analizy śladu węglowego. Dodatkowo integracja z systemem PreZero umożliwi optymalizację harmonogramu odbiorów śmieci, co przełoży się na zwiększenie efektywności i redukcję emisji CO2.
Na uwagę zasługuje nowatorski system kanalizacji podciśnieniowej, który pozwala ograniczyć zużycie wody w toaletach nawet o 75% rocznie. Kompleks został także zintegrowany z nowoczesnym systemem operacyjnym Signal OS, umożliwiającym m.in. bezdotykowe poruszanie się po budynku, zarządzanie mediami, rezerwację sal czy miejsc parkingowych. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników zastosowano szereg rozwiązań antywirusowych, takich jak lampy UV montowane w windach oraz centralach wentylacyjnych. Już teraz budynek może pochwalić się prestiżowymi certyfikatami SmartScore i WiredScore na maksymalnym, platynowym poziomie, a w przygotowaniu są kolejne, zgodne z systemami WELL, BREEAM, Green Building Standard, DGNB oraz Obiekt bez barier z najwyższą oceną.

Biurowiec przyjazny rowerzystom

 Do dyspozycji najemców oddano także podziemny parking na 282 samochody i 164 rowery (w tym specjalne strefy dla elektryków), stacje do ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełną infrastrukturę dla rowerzystów. W tym ostatnim przypadku składają się na nią nie tylko komfortowe szatnie z natryskami, ale również niespotykane dotąd w polskich biurowcach rozwiązanie wprost z Holandii – wciągarka do rowerów, dzięki której bez użycia siły można przetransportować rower z poziomu ulicy do podziemnego parkingu rowerowego pod wieżowcem, i na odwrót.

Wciągarka do rowerów w wieżowcu The Bridge
Wciągarka do rowerów w wieżowcu The Bridge
Fot. mat. prasowe

Co dalej z Placem Europejskim? Więcej zieleni!

Zakończenie prac budowlanych nad The Bridge oznacza również reorganizację przestrzeni w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Teren, który dotąd zajmowało zaplecze budowy, pod koniec roku zostanie w znacznej części ponownie włączony do Placu Europejskiego – zielonej, otwartej i przyjaznej strefy, która od lat stanowi wizytówkę inwestycji Ghelamco na Woli, służąc mieszkańcom Warszawy. Powstanie "Plac Europejski 2.0" - będzie tu więcej zieleni a całość zyska bardziej "parkowy" charakter. Obecnie trwają prace nad budową fontanny, która będzie kontynuacją istniejącego systemu, a także układane są nowe posadzki z granitu – takiego samego jak na części placu przed Warsaw Spire. Do projektu nowej części Placu Europejskiego zaproszone zostało renomowane belgijskie studio Wirtz International – to samo, które odpowiadało za pierwotne założenie.

Z kolei przed wieżowcem i Belloną od strony narożnika ulic Towarowej i Grzybowskiej trwa budowa ogólnodostępnego parku kieszonkowego z drzewami i miejscami do odpoczynku. Jego otwarcie planowane jest w IV kw. tego roku, równolegle z odtworzonym Placem Europejskim. W tym samym czasie do The Bridge zaczną się też wprowadzać pierwsi najemcy.

    Więcej o:

Skomentuj:

Warszawa: The Bridge już gotowy. 174-metrowy ultranowoczesny wieżowiec połączono z historycznym gmachem "Bellony"