Znamy najlepszy budynek Europy!

Wczoraj ogłoszono laureatów Europejskiej Nagrody Architektonicznej im. Miesa van der Rohe. Zwyciężył gmach, który jeszcze do niedawna był kompletną ruiną. Rewitalizacji berlińskiego Neues Museum podjął się brytyjski architekt David Chipperfield. Zobacz zdjęcia>>

Nagroda nazwana imieniem twórcy najsłynniejszych budynków modernizmu uznawana jest przez architektów za najważniejszą w Europie i ma na celu wyróżnienie najlepszych europejskich projektów architektonicznych, zrealizowanych w ciągu ostatnich dwóch lat. Wspólna inicjatywa Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Fundacji Miesa van der Rohe w Barcelonie ma również zwracać uwagę na rozwój najnowszych rozwiązań architektonicznych i technologii, oraz wspierać młodych twórców, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową (w tym roku wyróżnienie dla młodych Architektów zdobyli Hiszpanie Ramon Bosch i Bet Capdeferro).

W tym roku spośród ponad trzystu nominowanych budynków, do ścisłego finału zakwalifikowano jedynie sześć, wśród nich salę koncertową z Kopenhagi projektu Jeana Nouvela, nowoczesne muzeum w sąsiedztwie Akropolu projektu Bernarda Tschumi'ego, czy w końcu rozsławione MAXXI Muzeum w Rzymie autorstwa Zahy Hadid, które najczęściej wymieniane było wśród faworytów.

Tymczasem jury złożone członków Europejskiej Rady Architektów (ACE) oraz innych europejskich stowarzyszeń i instytucji architektonicznych zadecydowało, że na tytuł najlepszej europejskiej realizacji architektonicznej zasługuje odrestaurowany gmach Nowego Muzeum (Neues Museum) w Berlinie, który do niedawna był niczym innym jak powojenną ruiną.

Budynek, stanowiący część jednego z największych kompleksów muzealnych świata - Wyspy Muzeów (Musuminsel) powstał w 1859 roku, aby pomieścić antyczne eksponaty przepełnionego Altes Museum. W skład ekspozycji weszły najważniejsze archeologiczne eksponaty z całego świata, wśród nich słynne popiersie egipskiej królowej Nefretete z 1340 r. p.n.e. Projektantem gmachu został Friedrich August Stüler, uczeń Friedricha Schinkela. Neoklasycystyczna, trzypiętrowa budowla z przestronnym holem wejściowym, którego serce stanowiła reprezentacyjna klatka schodowa, uległa dotkliwym zniszczeniom podczas wojennych bombardowań. Były one tak duże, że przez dziesiątki lat budynek stał opuszczony i niszczał. Dopiero w latach 90. zdecydowano o przywróceniu obiektu do życia.

Ruiny Neues Museum w Berlinie

Ruiny Neues Museum

Tego trudnego zadania podjął się brytyjski architekt David Chipperfield, który od lat jest cenionym specjalistą w projektowaniu i renowacji muzeów. Zamiast wiernie odtwarzać klasycystyczne zdobienia lub wprowadzać współczesne trendy projektowe, architekt zdecydował się na rekonstrukcję w duchu minimalizmu, która stanowi tło dla zachowanych elementów zabytku. - Wszystko co było oryginalne pozostało, każdy centymetr został wyczyszczony i naprawiony - mówił Chipperfield. Jednocześnie podkreślił, że nowe elementy, które wprowadził, głównie z betonu zmieszanego z wiórkami saksońskiego marmuru, stanowić mają jedynie tło dla zastanej tkanki zabytku. Niektóre elementy bryły architekt zdecydował się zrekonstruować ręcznie wyrabianą cegłą z odzysku.

Tam gdzie zniszczenia były największe, architekt odtworzył dawną kubaturę zachowując pierwotny podział pomieszczeń. W hallu głównym, który został kompletnie zniszczony powstały niezwykle uproszczone schody, jedynie układem przypominające te sprzed bombardowania. Ich biała monolityczna forma dobrze współgra z gołymi ceglanymi ścianami, na których niegdyś widniały malowidła.

Minimalistyczny język projektu Brytyjczyka niczego nie udaje, i nie imituje przeszłości. - Bardzo łatwo dostrzec, co jest elementem zastanym, a co naszą ingerencją - mówił architekt po przyznaniu mu Grand Prix. - Nie chodziło nam o kontrast, tylko kontynuację, która ma swoją własną tożsamość - dodał. Wszystko co oryginalne pozostało - i tak między antycznymi posągami dostrzeżemy ślady kul na nadpalonej ścianie, czy zdefragmentowaną polichromie, sąsiadującą z surowym betonem i szkłem.

Sporym wyzwaniem stało się także wyposażenie starych murów w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Ingerencja architekta jest prawie niezauważalna. W rzeczywistości szereg instalacji, przewodów, czy urządzeń kryją w sobie obdrapane ceglane ściany, co sprawia, że obiekt w Berlinie, pomimo swojej surowości, stał się jednym z najnowocześniejszych muzeów w Europie.

Prace nad renowacją rozpoczęto w 2003 roku, a w październiku 2009 roku drzwi budynku otwarto dla publiczności - dokładnie po 70 latach od zamknięcia. Oczom zwiedzających oprócz ciekawej architektury ukazała się wspaniała kolekcja prawie 9 tys. eksponatów sztuki egipskiej, a także zbiory archeologiczne z okresu prehistorii i wczesnego średniowiecza - dokładnie tak, jak eksponowano je przed II wojną światową. Przebudowa pochłonęła ponad 200 milionów Euro

Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 20 czerwca w Barcelonie w siedzibie Fundacji Miesa van der Rohe.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ>>

Zobacz także:

6 budynków z Europy, który najlepszy?

Mies van der Rohe Award - polskie nominacje

And the winner is: Sn?hetta

Więcej o:
Komentarze (19)
Znamy najlepszy budynek Europy!
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: xx

    Oceniono 1 raz 1

    Mi bardzo podoba się takie podejście do tematu: zamiast ukryć zniszczenia, podkreśla się je, co sprawia, że sam budynek nie jest kolejnym nudnym zabytkiem, efekt - biorąc pod uwagę, to że w gmachu wystawiane są zabytki archeologicznie jest podwójnie ciekawy i nasuwa (przynajmniej w moim przypadku)refleksje dotyczące przemijania i czasu.

  • Gość: xx

    Oceniono 1 raz 1

    @wintersun

    "Widac ze widziales Prage na zdjeciach, z biuletynu"

    W Pradze byłem dwa razy, polskie miasta wyglądają przy niej ubogo i brudno. Stolica Czech to jedno z najbardziej zadbanych miast w naszej części Europy, polskie miasta za 20 miast nie dogonią jej po względem estetycznym, a pod względem architektury nigdy. Oczywiście nie jet idealnie, ale widać, że zrobiono tam kawał dobrej roboty. Ogólnie czeskie miasta są znacznie bardziej zadbane niż polskie i podniecanie się Wrocławiem jest śmieszne. Wydaje mi się, że sam nie znasz Pragi, bo przeczenie temu, że miasto jest zadbane i wyremontowane jest niedorzeczne. Skoro Praga nie jest według Ciebie wyremontowana, to co sądzisz o polskich miastach? No chyba, że mówimy o Pradze warszawskiej.

    Miłych spacerów "wyremontowanymi" ulicami polskich miast, uważaj, żeby przez przypadek coś ci nie spadło na głowę ( cegła, balkon, czy dachówka), choć biorąc pod uwagę co piszesz, chyba cos cie porządnie uderzyło w głowę:P

  • abdulmumit

    Oceniono 1 raz 1

    Jest paskudny. Zimny, nieprzyjazny, monstrualny jakiś taki. Socrealizm już lepszy, bo przynajmniej konsekwentny, a to pomieszanie stylów zawsze będzie już sprawiało wrażenie zwykłego chaosu. Zeszpecono ruinę.

  • stanleykubrick

    Oceniono 1 raz 1

    Cieszę się, że nagrodzili Chipperfielda. Na niego stawiałem. Cieszę się również z tego powodu, że najwartościowsza jest architektura uniwersalna, ponadczasowa. Niektóre bardzo współczesne realizacje robią wrażenie, ale właśnie takie 'dopowiedzenie' zastanej architektury za pomocą prostych, ale silnych form i zabiegów za każdym razem i z każdym rokiem będzie po prostu dobre. Nie dziwi mnie, że pojawiają się głosy dotyczące zasadności nagrodzenia projektu opierającego się w dużej mierze na renowacji, ale w przypadku tego konkursu brały udział bardzo różnorodne projekty i wśród tych dotyczących rozbudowy, renowacji ten się wyróżniał prawdopodobnie na tyle, aby przyćmić bardziej 'aktualne' bryły Hadid czy Nouvela.

  • 1410_tenrok

    Oceniono 1 raz 1

    do tych, którzy nie mają pojęcia! Chipperfeld zrobił dokładnie to, co należało zrobić. to muzeum wystawia zabytki z zakresu archeologii, a więc ex def. zniszczone. A Neues Museum samo uległo zniszczeniu. Swietna koncepcja. Tabytki doskonale uzpełniają się z nowym ambiente. A wejście w formie nawiązującej do podestów świątynnych - SUPER!

    Wystarczy nieco znać sie w temacie, aby zrozumieć dlaczego właśnie ten architekt dostał główną nagrodę!

  • Gość: Ordo

    0

    Paweł - Uważaj, bo się zaplujesz:) Tobie się nie podoba - już to wiemy - Dla mnie to rewelacyjne wnętrza - eleganckie, spokojne, wyrafinowane - Ktoś napisał 'monstrualne' (a może to kolejne wcielenie Pana Pawła), a ja widzę w tej monstrualności coś nierzeczywistego, majestatycznego, epickiego - przy czym jest to niezwykle trudno osiągnąć nie stając się anachronicznym. Uważam, że ten projekt przetrwa i nie zestarzeje się.

  • Gość: Paweł

    0

    Zimne, nieprzyjazne, nieprzyjemne. Jednym słowem bez rewelacji - aż dziw bierze, że nie było lepszych projektów.

  • veryok

    0

    to znakomita architektura! Neues Museum robi wiekie wrazenie, w zasadzie chodze tam ogladac budynek a nie tylko ekspozycje. ci co marudza niech najpierw zobacza.

  • Gość: Franz aus Berlyn

    0

    te niemieckie SS-mańskie budowle sa TRAGICZNE a nei piękne

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX