Odważny projekt na zabudowanie pustyni wokół dworca Łódź Fabryczna. Jest zieleń. I miejsce dla ludzi

Okolice dworca Łódź Fabryczna to wielki plac budowy. Kolejne doniesienia dotyczyły najczęściej wznoszenia prywatnych biurowców. Tym razem inwestycja dedykowana jest mieszkańcom. Rynek Kobro to swego rodzaju tkanka łączna, która ma zintegrować odrębne przestrzenie. Jej realizacja może sprawić, że niezagospodarowany teren wokół dworca Łódź Fabryczna zacznie tętnić życiem.
1 Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna. Koncepcja rynku Kobro obok dworca Łódź Fabryczna. mat. prasowe

Rynek Kobro

Rynek Kobro to największa przestrzeń publiczna (5 tys. mkw.) zaplanowana w Nowym Centrum Łodzi. Na wizualizacjach widzimy kaskadową, drewnianą platformę obsadzoną zielenią i oświetloną wbudowanymi lampami LED. Obok drewnianych siedzisk pojawiają się wodospady. Powierzchnia z cegły klinkierowej ma nawiązywać do pofabrycznej architektury Łodzi. To materiał, który pozwoli na wizualne połączenie zabudowań EC1 - dawnej elektrociepłowni - z nowoczesnym dworcem Łódź Fabryczna. 

2 Koncepcja rynku Kobro - widok z perspektywy dworca Łodź Fabryczna Koncepcja rynku Kobro - widok z perspektywy dworca Łodź Fabryczna mat. pras.

Miejsce organizacji imprez plenerowych

Rynek Kobro oprócz codziennej funkcji rekreacyjnej będzie pełnił rolę miejskiego placu służącego organizacji imprez plenerowych, o czym mówiła podczas konferencji prasowej prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska:

 - Rynek ma być placem, który posłuży organizacji dużych imprez plenerowych. Jako miasto nie mamy takiego placu. Dlatego uznaliśmy, że zieleń pojawi się tylko po wschodniej stronie rynku - mówiła na konferencji prasowej prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
3 Koncepcja rynku Kobro - widok od strony dworca i ulicy Kieślowskiego. W tle przykładowy budynek na miejskiej działce, która ma być wystawiona na sprzedaż w tym roku. W tle po prawo - przykładowy budynek, który może powstać na działce HB Reavis (dawne tereny Enkevu przy Targowej 2) Koncepcja rynku Kobro - widok od strony dworca i ulicy Kieślowskiego. W tle przykładowy budynek na miejskiej działce, która ma być wystawiona na sprzedaż w tym roku. W tle po prawo - przykładowy budynek, który może powstać na działce HB Reavis (dawne tereny Enkevu przy Targowej 2) mat. pras.

Podziemne inwestycje

- Wszystko, co w związku z organizacją imprez zazwyczaj schowane jest za sceną, tutaj znajdzie się pod rynkiem - dodaje Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Nie tylko sprzęt znajdzie się pod ziemią. Miasto planuje także budowę podziemnego parkingu przeznaczonego dla 311 pojazdów. Zagłębiona na 6,5 metra pod ziemią będzie także nowa droga łącząca wszystkie okoliczne budynki. Aby to było możliwe, zostanie przebudowana ulica Hasa. Od strony ulicy Kilińskiego planowana jest budowa rampy zjazdowej.

- Dzięki całkowitemu schowaniu drogi zyskamy przestrzeń publiczną z drzewami, fontannami, terenami pod ogródki sezonowe. Oczywiście, od czasu do czasu, w skrajnych przypadkach, może być ona używana jako droga naziemna, na przykład na potrzeby straży pożarnej, ale na co dzień będzie zamknięta dla ruchu kołowego - podkreśla Hanna Zdanowska.
4 Koncepcja rynku Kobro - widok od strony Kilińskiego na przebudową ulicę Hasa oraz plac Szoslanda Koncepcja rynku Kobro - widok od strony Kilińskiego na przebudową ulicę Hasa oraz plac Szoslanda mat. pras.

90 mln na realizację projektu

Przedstawiona koncepcja Rynku Kobro, to nie tylko przestrzeń rekreacyjna dla mieszkańców w formie kaskadowego placu, lecz także sieć połączeń podziemnych i naziemnych łączących wszystkie funkcje: nowe budynki, strefę dworca, kompleks EC1 z resztą miasta. 

Na realizację tego celu miasto przeznaczy 90 mln zł. Zapowiedziano kolejne kroki w związku z realizacją przedstawionej koncepcji. Przetarg zostanie ogłoszony w lutym br. Plan przewiduje podpisanie umowy na projekt i prace budowlane w połowie 2018 roku. Podziemna droga ma być ukończona w 2019, a Rynek Kobro oddany do użytku w 2022 roku. 

5 Koncepcja rynku Kobro - widok na plac. W tle przykładowe budynki nad dworcem Łódź Fabryczna, po prawo - przykładowy budynek na miejskiej działce, która ma być wystawiona na sprzedaż w tym roku. Koncepcja rynku Kobro - widok na plac. W tle przykładowe budynki nad dworcem Łódź Fabryczna, po prawo - przykładowy budynek na miejskiej działce, która ma być wystawiona na sprzedaż w tym roku. mat. pras.

Koncepcja rynku Kobro

Dwa lata wcześniej miasto ogłosiło konkurs na projekt rynku Kobro. Jednak żadna z prac nie była na tyle zadowalająca, by skierowano ją do realizacji. Opracowanie koncepcji, którą możemy dziś oglądać zlecono konsorcjum firm: BZB Projekt - SUD Architekt. 

6 Koncepcja rynku Kobro - widok z lotu ptaka (znad EC1) Koncepcja rynku Kobro - widok z lotu ptaka (znad EC1) mat. pras.

Nowe Centrum Łodzi to wielki plac budowy

Nowe Centrum Łodzi to obecnie wielki plac budowy. Wokół dworca Łódź Fabryczna powstają biurowce, sprzedawane są kolejne działki. Firma Ghelamco kupiła 2 hektary terenu sąsiadującego z planowanym rynkiem Kobro za 85,2 mln. EC1 działa 'pełną parą' - dawna elektrociepłownia to prężnie działająca instytucja kultury, planetarium, a także Centrum Nauki i Techniki.

Niedawno pisaliśmy o nowej inwestycji, która będzie realizowana na działce po wyburzonym hotelu Centrum. To kompleks biurowy zaprojektowany przez uznaną na świecie holenderską firmę architektoniczną MVRDV. Więcej na ten temat możecie znaleźć tu >>>

Komentarze (8)
Odważny projekt na zabudowanie pustyni wokół dworca Łódź Fabryczna. Jest zieleń. I miejsce dla ludzi
Zaloguj się
  • slepy_max11

    Oceniono 14 razy 12

    Dla mnie bomba.Byłem ostatnio w Łodzi, jest fajnie, szczególnie EC1, które jest na tych wizualizacja.

  • Gość: NiC

    Oceniono 3 razy 1

    Ciekawe jaka różnica będzie pomiędzy wizualizacjami a rzeczywistością..

  • kniazwitold

    Oceniono 10 razy 0

    Wybudujcie najpierw tunel łączący Fabryczny z Kaliskim, wtedy linia zrobi się przelotowa do Wrocławia (którą jest z założenia, tylko minister od zegarków anulował budowe) i przybędą tam tysiące pasażerów, usługi i ruch, ktorego nie ma na stacji końcowej.

  • Gość: Urbanchitecture

    Oceniono 12 razy -6

    Za dużo jednolitej zabudowy. Nie wiem czy mieszkańcom taki ?szklany i zabetonowany rynek? się spodoba. Ale i tak lepiej niż nic.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX