Asfaltowa dżungla, czyli RATP Bus Center
Na przedmieściach Paryża powstał monolityczny budynek, który wygląda jak kawałek wypiętrzonej drogi. Jego czarne obłe fasady zbudowane są bowiem z mieszkanki asfaltu i betonu. Projektanci z ECDM Architects wzbogacili surową bryłę rozcięciami, w których powstały krzykliwie kolorowe patia












W Thiais, na dalekich przedmieściach Paryża powstał niezwykły budynek dla zajezdni autobusowej. RATP Bus Center mieści 300 autobusów obsługujących linie południowej i wschodniej części aglomeracji paryskiej. Architekci Emmanuel Combarel i Dominique Marrec zaprojektowali budynek administracyjno-socjalny wraz z zagospodarowaniem działki.
Pierwszym problemem był trudny kontekst, wokół królują bowiem chaotyczne przemysłowe zabudowania, hurtownie i magazyny. Projektanci postanowili uporządkować okolicę i dlatego w projekcie postanowili na jednorodność.
Budynek wraz z parkingiem dla kilkuset autobusów miały być całkowicie homogeniczne. Prawie całą działkę przykryła betonowa płyta pod miejsca postojowe, natomiast budynek jest jakby wypiętrzeniem parkingu.
Jegofasady pokrywają panele Ductal, będące mieszanką betonu i asfaltu. Nadają bryle monolityczności, który przez to wydaje się być jeszcze bardziej związany z płytą parkingu.
Tak naprawdę Ductal to cienkie, grube na zaledwie 3 cm panele, które można dowolnie formować i wycinać. Te w podparyskim RATP Bus Center mają fakturę przypominającą klocki LEGO - z wypustkami pokrywającymi całą powierzchnie płyt. Panele płynnie łączą ściany budynku z podłożem, w taki sam sposób przechodzą w dach, nadając bryle wyoblone krawędzie.
Czarnej, lekko połyskliwej skórze nie przepruwają żadne okna. Doświetlenie wnętrz rozległego budynku na planie kwadratu o wymiarach 35 na 35 metrów rozwiązano bowiem w innych sposób. Monolityczna bryła ma mnóstwo rozcięć, które są całkowicie przeszklone. W ten sposób powstały niewielkie patia. Każde z nich ma inny kształt i barwę, bowiem przeszklenia w poszczególnych patiach są barwione na różne kolory. Dominują ciepłe oranże, żółcie i czerwienie.
Przez budynek przewija się codziennie 800 kierowców autobusów, do tego dochodzi spory personel administracyjny zarządzający zajezdnią. Na parterze pracownicy mają do dyspozycji kafeterię, pokój wypoczynkowy oraz wewnętrzne, otwarte patio, w którym w ciepłe dni mogą odpoczywać.
Budynek RATP Bus Center łączy w sobie sprzeczności. Z jednej strony betonowy, nieprzezierny, sprawia wrażenie bunkra, nie wchodzącego w relacje z otoczeniem. Z drugiej pełen słońca, kolorów, dużych, wycofanych przeszkleń jest obiektem przyjaznym dla użytkowników. Ta pozorna schizofrenia jest doskonałą odpowiedzią na kontekst nieciekawego przedmieścia, od którego dobrze jest się odciąć, a zarazem spróbować je trochę ożywić. Architektom z ECDM to się udało.
wolf
Zobacz też:
Futurystyczna metamorfoza kamienicy
Falkirk Wheel - winda dla statków w Szkocji [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Nowy magazyn zbiorów Muzeum Literatury w Warszawie - betonowa, nowoczesna bryła z wewnętrnym ogrodem
CUT House - oryginalny dom jednorodzinny w centrum Krakowa
Pomnik w Lesie Szpęgawskim pamięci ofiar zbiorowych egzekucji. Betonowy las skłania do refleksji
Prosty i nowoczesny dom w Gdyni. Wygląda, jakby stał tu od zawsze
Instytut Salka autorstwa Louisa Kahna [IKONY ARCHITEKTURY]
Brutalizm - brutalna architektura
Wyburzenie Pruitt-Igoe - symboliczny upadek idei modernistów?