Asfaltowa dżungla, czyli RATP Bus Center
Na przedmieściach Paryża powstał monolityczny budynek, który wygląda jak kawałek wypiętrzonej drogi. Jego czarne obłe fasady zbudowane są bowiem z mieszkanki asfaltu i betonu. Projektanci z ECDM Architects wzbogacili surową bryłę rozcięciami, w których powstały krzykliwie kolorowe patia
W Thiais, na dalekich przedmieściach Paryża powstał niezwykły budynek dla zajezdni autobusowej. RATP Bus Center mieści 300 autobusów obsługujących linie południowej i wschodniej części aglomeracji paryskiej. Architekci Emmanuel Combarel i Dominique Marrec zaprojektowali budynek administracyjno-socjalny wraz z zagospodarowaniem działki.
Pierwszym problemem był trudny kontekst, wokół królują bowiem chaotyczne przemysłowe zabudowania, hurtownie i magazyny. Projektanci postanowili uporządkować okolicę i dlatego w projekcie postanowili na jednorodność.
Budynek wraz z parkingiem dla kilkuset autobusów miały być całkowicie homogeniczne. Prawie całą działkę przykryła betonowa płyta pod miejsca postojowe, natomiast budynek jest jakby wypiętrzeniem parkingu.
Jego fasady pokrywają panele Ductal, będące mieszanką betonu i asfaltu. Nadają bryle monolityczności, który przez to wydaje się być jeszcze bardziej związany z płytą parkingu.
Tak naprawdę Ductal to cienkie, grube na zaledwie 3 cm panele, które można dowolnie formować i wycinać. Te w podparyskim RATP Bus Center mają fakturę przypominającą klocki LEGO - z wypustkami pokrywającymi całą powierzchnie płyt. Panele płynnie łączą ściany budynku z podłożem, w taki sam sposób przechodzą w dach, nadając bryle wyoblone krawędzie.
Czarnej, lekko połyskliwej skórze nie przepruwają żadne okna. Doświetlenie wnętrz rozległego budynku na planie kwadratu o wymiarach 35 na 35 metrów rozwiązano bowiem w innych sposób. Monolityczna bryła ma mnóstwo rozcięć, które są całkowicie przeszklone. W ten sposób powstały niewielkie patia. Każde z nich ma inny kształt i barwę, bowiem przeszklenia w poszczególnych patiach są barwione na różne kolory. Dominują ciepłe oranże, żółcie i czerwienie.
Przez budynek przewija się codziennie 800 kierowców autobusów, do tego dochodzi spory personel administracyjny zarządzający zajezdnią. Na parterze pracownicy mają do dyspozycji kafeterię, pokój wypoczynkowy oraz wewnętrzne, otwarte patio, w którym w ciepłe dni mogą odpoczywać.
Budynek RATP Bus Center łączy w sobie sprzeczności. Z jednej strony betonowy, nieprzezierny, sprawia wrażenie bunkra, nie wchodzącego w relacje z otoczeniem. Z drugiej pełen słońca, kolorów, dużych, wycofanych przeszkleń jest obiektem przyjaznym dla użytkowników. Ta pozorna schizofrenia jest doskonałą odpowiedzią na kontekst nieciekawego przedmieścia, od którego dobrze jest się odciąć, a zarazem spróbować je trochę ożywić. Architektom z ECDM to się udało.
- Więcej o:
Nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu przyznane. Zobaczcie zrównoważone, inkluzywne i piękne projekty z całej Europy
Zatankuj u Miesa van der Rohe - stacja benzynowa autorstwa mistrza modernizmu
Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
Sagrada Familia w Barcelonie ma zostać ukończona w 2026 roku. To inspirujący przykład stosowania niskoemisyjnych rozwiązań w budownictwie
Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Mies van der Rohe w USA - najsłynniejsze realizacje. Amerykański sen mistrza modernizmu
Heatherwick Studio projektuje nowy budynek Uniwersytetu EAN w Bogocie. Kolorowe kolumny robią wrażenie!
Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta