Adaptacja zabytku według bureau SLA
Architekci z bureau SLA połączyli dwie zabytkowe wille holenderskiego Narodowego Muzeum Szklarstwa w Leerdam serią tub-mostów. Dzięki temu uzyskano dodatkową powierzchnię wystawową, a gościom zaoferowano nowy sposób doświadczenia ekspozycji.


















Leerdam to niewielka miejscowość w zachodniej Holandii. Nie bez powodu jest ona nazywana Szklanym Miastem. Począwszy od XVIII wieku jest to bowiem znany ośrodek przemysłu szklarskiego, znany z designerskiej linii szkła Royal Leerdam Crystal, Narodowego Muzeum Szklarstwa i Centrum Szkła, w którym odwiedzający mogą na żywo obserwować pracę mistrzów tego kruchego rzemiosła.
Narodowe Muzeum Szklarstwa to instytucja powołana do życia w 1953. Służy jako holenderski skarbiec, laboratorium i centrum wiedzy na temat wytwarzania szkła. Do niedawna jego siedzibą były dwie, stojące obok siebie, zabytkowe wille, w których mieszkali dyrektorzy Huty Szkła Leerdam. Niestety, oferowana przez takie rozwiązanie forma wystawiennicza, obarczona była szeregiem wad. Goście podziwiali eksponaty zgromadzone w niewielkich, ciasnych pokojach, co utrudniało przedstawienie tematycznego kontinuum wystaw. Ponadto były one rozlokowane w dwóch osobnych budynkach, co dodatkowo rozbijało całość ekspozycji.
Założeniem projektu architektów z pracowni bureau SLA była zmiana tego stanu rzeczy. Dokonali tego poprzez połączenie obu budynków serią półprzeźroczystych tub o prostokątnym przekroju. Przypominają one mosty łączące przeciwległe powierzchnie wystawiennicze. Są one jednak czymś więcej aniżeli tylko zwykłymi korytarzami. To dodatkowa przestrzeń, która staje się elementem doświadczenia gości, gdyż może służyć jako miejsce magazynowania zbiorów. Takie rozwiązanie zapewnia Narodowemu Muzeum Szklarstwa status pierwszej w Holandii placówki, w której odwiedzający mają dostęp do całości zgromadzonych eksponatów.
Takie zespolenie ze sobą dwóch odrębnych budynków, należy uznać za bardzo proste i ciekawe rozwiązanie, jakże odmienne od standardowych plomb. Jest ono przykładem także i tego, co holenderskie budownictwo udowadniało już nie raz: że nowoczesna architektura może doskonale współgrać z zabytkiem, rozszerzając jego funkcje i adaptując do współczesnych wymagań.
- Więcej o:
Teatr Opery i Baletu Kosowa w w Prisztinie od BIG. Bryła jak spódnica tradycyjnego stroju narodowego
WXCA z wyróżnieniem w międzynarodowym konkursie architektonicznym na Muzeum Nikoli Tesli w Belgradzie.
Trudelturm w Berlinie. Wieża z okładki płyty Rammstein
Hoshino Resorts Tomamu: surrealistyczne, rozpikselowane wieże w Japonii
Marcin Sadowski o ambasadzie RP w Berlinie: wrażliwa twarz dyplomacji
Centralna Kolej Transandyjska. Jedno z najważniejszych osiągnięć światowej inżynierii jest dziełem Polaka
Nowa siedziba ambasady RP w Berlinie projektu JEMS Architekci
Mies van der Rohe. Zanim stał się ojcem szklanych drapaczy chmur