Dużo bieli i szkła. Jest projekt nowej mariny w Gdyni
Budowa nowoczesnego obiektu potrwa dwa lata i pochłonie kilkaset milionów złotych







O potrzebie budowy nowej mariny w Gdyni mówi się od wielu lat. Już dwukrotnie miasto przegrało wyścig o organizację mistrzostw świata w żeglarstwie między innymi dlatego, że brakowało nowoczesnej infrastruktury. Dlatego już przed rokiem ogłoszono konkurs na projekt architektoniczny nowej przystani.
Projekt przygotowali architekci ze Studia Architektonicznego "KWADRAT". Architekci musieli uwzględnić to, że planowana inwestycja znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej, w granicach historycznego układu urbanistycznego śródmieścia. Projektanci chcieli, aby przyszła marina nawiązywała w swojej formie do tradycji modernistycznej architektury Gdyni z zastosowaniem charakterystycznej kolorystyki elewacji.
Szczególnie zobowiązujące w tym zakresie jest sąsiedztwo zabytkowego Domu Żeglarza Polskiego z 1937 roku, będącego znakomitym przykładem modernizmu tamtego okresu. W swojej pracy staraliśmy się odtworzyć ten wzorzec stylistyczny używając współczesnego języka architektonicznego - opisują autorzy projektu.
Architekci nadali nowym obiektom proste i zdecydowane formy. Od strony nabrzeża pojawi się infrastruktura potrzebna do funkcjonowania klubów żeglarskich.
Obiekt będzie miał cztery kondygnacje naziemne i jedną podziemną, w których znajdą się garaże. Jego parterowa część będzie mocno przeszklona. W tym miejscu znajdą się lokale handlowo-usługowe i gastronomiczne. W nadmorskim kompleksie powstanie też apart hotel i biura, do których będzie się można dostać od strony Al. Jana Pawła II.
Jednak najistotniejszą częścią mariny w Gdyni pozostaną funkcje związane z aktywnością klubów żeglarskich. Dostęp do tych części został zapewniony od strony nabrzeża.
Projektując elewację zdecydowano zastosować jasne tynki, które nawiązywać będą do Domu Żeglarza oraz specjalne, szklano-aluminiowe fasady.
Prace budowlane musi poprzedzić rozbiórka obecnej infrastruktury. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku. W sumie prace budowlane będą trwały dwa lata. Budowa nowej mariny w Gdyni pochłonie 160 mln zł.
- Więcej o:
Gdynia przyszłości. Wkrótce rusza ogromna inwestycja
Muzeum Emigracji w Gdyni czeka na otwarcie
Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Powstaje "podziemne serce" muzeum
Kościół św. Stanisława Kostki we Wrocławiu - monumentalny i piękny
PKP broni decyzji o rozbiórce postmodernistycznego dworca. Jakie mają argumenty?
Wieża Górnośląska w Poznaniu - budynek, który wyprzedził epokę
Ciechanów: wieża ciśnień jak "pączek z dziurką". Otwarto ją w 1976 roku
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych