Dużo bieli i szkła. Jest projekt nowej mariny w Gdyni
Budowa nowoczesnego obiektu potrwa dwa lata i pochłonie kilkaset milionów złotych







O potrzebie budowy nowej mariny w Gdyni mówi się od wielu lat. Już dwukrotnie miasto przegrało wyścig o organizację mistrzostw świata w żeglarstwie między innymi dlatego, że brakowało nowoczesnej infrastruktury. Dlatego już przed rokiem ogłoszono konkurs na projekt architektoniczny nowej przystani.
Projekt przygotowali architekci ze Studia Architektonicznego "KWADRAT". Architekci musieli uwzględnić to, że planowana inwestycja znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej, w granicach historycznego układu urbanistycznego śródmieścia. Projektanci chcieli, aby przyszła marina nawiązywała w swojej formie do tradycji modernistycznej architektury Gdyni z zastosowaniem charakterystycznej kolorystyki elewacji.
Szczególnie zobowiązujące w tym zakresie jest sąsiedztwo zabytkowego Domu Żeglarza Polskiego z 1937 roku, będącego znakomitym przykładem modernizmu tamtego okresu. W swojej pracy staraliśmy się odtworzyć ten wzorzec stylistyczny używając współczesnego języka architektonicznego - opisują autorzy projektu.
Architekci nadali nowym obiektom proste i zdecydowane formy. Od strony nabrzeża pojawi się infrastruktura potrzebna do funkcjonowania klubów żeglarskich.
Obiekt będzie miał cztery kondygnacje naziemne i jedną podziemną, w których znajdą się garaże. Jego parterowa część będzie mocno przeszklona. W tym miejscu znajdą się lokale handlowo-usługowe i gastronomiczne. W nadmorskim kompleksie powstanie też apart hotel i biura, do których będzie się można dostać od strony Al. Jana Pawła II.
Jednak najistotniejszą częścią mariny w Gdyni pozostaną funkcje związane z aktywnością klubów żeglarskich. Dostęp do tych części został zapewniony od strony nabrzeża.
Projektując elewację zdecydowano zastosować jasne tynki, które nawiązywać będą do Domu Żeglarza oraz specjalne, szklano-aluminiowe fasady.
Prace budowlane musi poprzedzić rozbiórka obecnej infrastruktury. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku. W sumie prace budowlane będą trwały dwa lata. Budowa nowej mariny w Gdyni pochłonie 160 mln zł.
- Więcej o:
![Koncepcja przygotowana przez SEMEKO Koncepcja przygotowana przez SEMEKO]()
Gdynia przyszłości. Wkrótce rusza ogromna inwestycja
![Muzeum Emigracji w Gdyni Muzeum Emigracji w Gdyni]()
Muzeum Emigracji w Gdyni czeka na otwarcie
![Mural "Stan Nieważkości" w hotelu Leonardo Royal Mural "Stan Nieważkości" w hotelu Leonardo Royal]()
„Kosmiczny” mural upamiętniający Irenę Kwiatkowską doczekał się kontynuacji. Dalszy ciąg znajdziemy... we wnętrzu hotelu
![Budowa MPWP w październiku 2025 roku Budowa MPWP w październiku 2025 roku]()
Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Architektura stanowi pomost między przeszłością a teraźniejszością
![Fot. z lewej: Gambit Office w Gliwicach. Proj. KWK Promes; Fot. z prawej: Promenada we Władysławowie. Proj. ARCHMONDO Fot. z lewej: Gambit Office w Gliwicach. Proj. KWK Promes; Fot. z prawej: Promenada we Władysławowie. Proj. ARCHMONDO]()
Archmondo i KWK Promes w finale konkursu Archello Awards 2025
![Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Etap 1 - widok od ul. Chopina Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Etap 1 - widok od ul. Chopina]()
Cukrownia w Pruszczu Gdańskim. Startuje realiacja pierwszego etapu
![Dom przedpogrzebowy w Olsztynie. Proj. Erich Mendelsohn Dom przedpogrzebowy w Olsztynie. Proj. Erich Mendelsohn]()
Dom przedpogrzebowy w Olsztynie. Bet Tahara to pierwszy projekt Ericha Mendelsohna
![Wnętrze Volvo Truck Center Wieszowa, autor wnętrz architekt Izabela Sylwia Nowak Volvo Truck Center Wieszowa]()
Volvo Truck Center Wieszowa - obiekt łączący funkcje biurowe i serwisowe w spójną całość









