Mniejsza siostra szczecińskiej sławy. Filharmonia Folkloru Polskiego w Zbąszyniu
Zbąszyńska Filharmonia Folkloru Polskiego to zdecydowanie mniejsza skala i inne funkcje w porównaniu do najsłynniejszej polskiej Filharmonia ze Szczecina, ale niewątpliwie fakt, że nowoczesna architektura poświęcona sztuce i edukacji powstaje nie tylko w wielkich ośrodkach miejskich, ale także niedużych, gminnych miejscowościach, to niewątpliwie powód do zadowolenia. Jak wygląda nieduża Filharmonia ze Zbąszynia?
Zbąszyń - nieduża miejscowość w powiecie nowotomyskim liczy niecałe dziesięć tysięcy mieszkańców. Mimo to, miasto mogło się pochwalić istnieniem szkoły muzycznej, w której pasjonaci tej sztuki mogli kształcić swoje umiejętności.W roku 2012 zapadła decyzja o rozbudowie szkoły, która miała stać się Filharmonią Folkloru Polskiego. Poza częścią dydaktyczną zaplanowano budowę sali koncertowej oraz warsztat do wyrobu i konserwacji ludowych instrumentów muzycznych.
Projekt opracowała Pracownia ARPA Jerzego Gurawskiego. Bryła budynku została podzielona na trzy części odpowiadające poszczególnym funkcjom. Pierwsza z brył to trójkondygnacyjny budynek dydaktyczny, w którym znalazły się pomieszczenia do nauki i ćwiczeń, mediateka i pomieszczenia seminaryjne.
Druga to nowa sala koncertowa, która dzięki osobnemu wejściu może służyć zarówno na potrzeby wydarzeń Szkoły Muzycznej, jak również być przestrzenią, w której mogą odbywać się inne wydarzenia bez zakłócania funkcjonowania szkoły. Sala ma 8,5 metra wysokości i jest dostosowana do występów nawet 60. osobowego zespołu artystów przed 223 osobową publicznością.
Dwie bryły zostały połączone parterowym łącznikiem, w którym zlokalizowano warsztaty do wyrobu, naprawy i konserwacji ludowych instrumentów muzycznych. Łącznik zapewnia także wygodną komunikację pomiędzy salą koncertową i budynkiem edukacyjnym. Dzięki pomieszczeniom warsztatowym uczniowie mają okazję nie tylko zdobywać umiejętności gry na instrumentach, ale także zapoznać się z budową i całym procesem towarzyszącym powstawaniu instrumentów.
Sala koncertowa ma nowoczesną, prostą formę ze szklaną elewacją zapraszającą do wejścia do wnętrza obiektu i pełniąca jednocześnie funkcję witryny za którą prezentowane mogą być zabytkowe instrumenty muzyczne. Zastosowane w bryle rozwiązania materiałowe decydują o estetyce, ale są także odpowiedzialne za zminimalizowanie wpływu otoczenia na warunki akustyczne panujące we wnętrzach. Ściany sali koncertowej zostały wykonane w konstrukcji żelbetowej, od zewnątrz wykończone zostały wygłuszającą warstwą z cegły klinkierowej i izolacji miękkiej. Wewnętrzne pudło sali koncertowej zostało zaprojektowane jako drewniana konstrukcja na stelażu odsuniętym od ściany, zaś nad widownią umieszczono strop podwieszony w konstrukcji kasetonowej. Zapewnia on odpowiednie rozproszenie dźwięku ograniczające odbicia fal dźwiękowych.
Więcej zdjęć architektury na stronie fotografa: http://pkrajewski.pl
- Więcej o:
Filharmonia w Szczecinie. To już ponad rok od budowy - ciągle zachwyca jak w dniu otwarcia [ZDJĘCIA]
Wrocław: nowa szkoła muzyczna już gotowa [WIDEO]
Nowa szkoła muzyczna w Poznaniu. Pośród fabryk i kamienic
Filharmonia Śląska otwarta! Jest dobrze? [SONDAŻ]
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę
Biblioteka Publiczna w Tuchowie projektu GK-Atelier. Tu nie ma nudy!
Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium, czyli jak oddać hołd historii w zgodzie z aktualnymi trendami