Ambitne plany rozwoju Veturilo - blisko 100 nowych stacji i wiele nowości
Znane są już plany rozwoju warszawskiego roweru publicznego Veturilo. Dziś to największy system w Polsce, a ambitne plany rozwoju systemu z pewnością pozwolą mu utrzymanie pozycji lidera i wprowadzą go do europejskiej czołówki.
Przypomnijmy - warszawskie wypożyczalnie rowerów Veturilo to system, w którym każdy zarejestrowany użytkownik może w dowolnej stacji wypożyczyć rower i zwrócić go w stacji zlokalizowanej w pobliżu punktu docelowego swojej podróży. Na chwilę obecną system liczy już 204 stacje (w tym 24 prywatne) a do dyspozycji użytkowników przekazano 3039 rowerów.
Te liczby już teraz robią duże wrażenie. Gęsta sieć stacji i stale rozbudowywana sieć dróg rowerowych sprawiły, że warszawiacy pokochali system i spora część osób wybiera rower jako jeden z dostępnych środków transportu, a nie jedynie czysto w celach rekreacyjnych.
Obecna umowa na obsługę systemu obowiązuje do końca 2016 roku. Od początku 2017 system będzie obsługiwany przez operatora wybranego konkursie. Taka zmiana to przy okazji możliwość poprawienia tego, co dziś sprawia użytkownikom problemy oraz rozwoju siatki stacji rowerowych.
Łukasz Puchalski - Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej poinformował właśnie na jakie zmiany mogą liczyć użytkownicy systemu.
Najważniejszą wydaje się być gwałtowne zwiększenie ilości stacji do 300, co oznacza 96 nowych lokalizacji. Nowe stacje pojawią się głównie jako uzupełnienie obecnej siatki i staną w miejscu białych plam pomiędzy istniejącymi stacjami, ale część z nich także nieznacznie rozszerzy teren, który będzie objęty systemem. Wraz ze wzrostem ilości stacji zwiększyć ma się liczba jednośladów. Teraz będziemy mieli do dyspozycji aż 4300 rowerów. Jest też szansa na więcej stacji i pojazdów - te mogą się pojawić na terenach dziś nie obsługiwanych przez system pod warunkiem znalezienia dodatkowego finansowania np. z urzędów dzielnicowych.
Ale większa ilość stacji i rowerów to nie jedyne zmiany jakie przewiduje stołeczny ratusz. Wymienione mają być terminale, które dziś czasami się zacinają. Nowe mają być wygodniejsze i zaopatrzone w kolorowy, duży i dotykowy wyświetlacz, który ułatwi obsługę. Ale z terminalu wcale nie trzeba będzie korzystać. Pojawi się tez bowiem mobilna aplikacja, która pozwoli na szybsze wypożyczanie rowerów bez kolejki.
Ma też pojawić się kilka stacji z rowerami elektrycznymi, które dzięki zamontowanemu silnikowi będą ułatwiać wjazd na skarpę warszawską. Pojawi się tez więcej tandemów oraz nowe wypożyczalnie z rowerami przeznaczonymi dla dzieci.
Wszystko wskazuje na to, że rowerowa rewolucja w Warszawie dopiero się rozkręca. Trzymamy kciuki za rozwój systemu, a poniżej kilka ciekawostek i rekordów systemu z 2015 roku:
- Rok 2015 to 1 082 221 podróży w systemie Veturilo
- Najczęściej pokonywana trasa to ta pomiędzy stacjami Al. Niepodległości - Batorego -> ul. Stefana Banacha- Uniwersytet Warszawsk (3 460 podróży w kierunku stacji przy Banacha i 3 253 w przeciwnym kierunku)
- Stacją, w której było najwięcej wypożyczeń i zwrotów jest stacja na skrzyżowaniu Al. Niepodległości i Batorego (27 656 wypożyczeń i 27 302 zwroty)
- Drugą stacją, z której najczęściej korzystali użytkownicy jest ta, przy centrum handlowym Arkadia (17 369 wypożyczeń i 17 707 zwrotów)
- Więcej o:
LECHSTARTER - Milion złotych na pozytywne zmiany w polskich miastach
W Amsterdamie powstanie podwodny parking rowerowy
[WARSZAWA] Most Łazienkowski będzie dostępny dla rowerzystów. Powstaną specjalne kładki
Najfajniejsze kładki i ścieżki rowerowe w Polsce i na świecie [PRZEGLĄD]
Autostrada dla rowerów! Tak to się robi w Kopenhadze [ZDJĘCIA]
Rowerowa rewolucja trwa! Miasta stawiają na jednoślady
Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie nowoczesna dzielnica