"Kształtowanie przestrzeni" według Izby Architektów RP [OFICJALNE OŚWIADCZENIE]
Po opublikowanym przez nas komentarzu architektki i antropolożki kultury Anny Rumińskiej w sprawie wprowadzenia do polskich szkół programu edukacyjnego "Kształtowanie przestrzeni" głos zabrała Izba Architektów RP, która jest pomysłodawcą i organizatorem projektu



Komentarz Anny Rumińskiej zamieściliśmy tutaj, natomiast poniżej publikujemy pełną treść oświadczenia Izby Architektów RP:
Szanowni Państwo,
Cieszy nas ogromne zainteresowanie wielu mediów i czytelników oraz dyskusje rozpoczęte na forach internetowych wokół programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”. Świadczy to o wielkiej potrzebie upowszechniania edukacji architektonicznej związanej z kulturą naszego codziennego życia. Mówimy o naszych dzieciach, szkołach i przyszłości w skali całego kraju - zrozumiałe są zatem emocje zarówno rodziców, architektów jak i wszystkich entuzjastów architektury oraz krytyków obecnego krajobrazu przestrzennego naszego kraju. Obserwując tematykę pojawiających się komentarzy i zawartych w nich wątpliwości Izba Architektów RP - jako inicjator oraz pomysłodawca programu - czuje się w obowiązku wyjaśnić i doprecyzować kilka zagadnień.
Główna idea projektu zakłada budowanie świadomości społecznej młodzieży, uczenie identyfikacji z miejscem zamieszkania oraz wzbudzenie chęci wpływania na losy własne i bliskiego otoczenia. Nauczyciele nie mają narzucać uczniom, co jest dobre, a co nie. Młodzież, dzięki m.in. rozwijaniu poczucia estetyki na zajęciach, ma sama definiować i oceniać otaczającą nas rzeczywistość, uwrażliwiać się na otoczenie. Co najważniejsze - nie jest to program służący wykształceniu przyszłych architektów, lecz przygotowaniu świadomych odbiorców architektury, a tym samym ukształtowaniu przyszłościowej i nowoczesnej opinii społecznej.
Zgadzamy się z poglądem, że kształtowania przestrzeni nie należy uczyć jak typowego przedmiotu szkolnego. Trzeba natomiast o nim mówić, dyskutować, wskazywać przykłady. Edukacja architektoniczna od kilku lat znajduje się w podstawie programowej szkolnictwa, brakuje jednak usystematyzowanych, profesjonalnie opracowanych materiałów - i w tym właśnie zakresie Izba Architektów RP chce wesprzeć nauczycieli i szkoły.
Zaproponowany i wdrażany przez nas program edukacyjny nie jest ani nowym przedmiotem szkolnym ani typowym podręcznikiem przeznaczonym dla uczniów. Stanowi zestaw gotowych scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczycieli, o dowolnej specjalizacji i nie będzie wprowadzony jako obowiązkowy dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Jego uruchomienie na początku roku szkolnego 2013/2014 oznacza jedynie możliwość zgłaszania się do tego programu zainteresowanych szkół - dyrektorów, nauczycieli i uczniów. Program został przygotowany w taki sposób, aby był atrakcyjny dla młodzieży i odbiegał od stereotypu zwykłej lekcji. Zajęciom będzie towarzyszyć także konkurs z nagrodami, w dwóch kategoriach: gimnazja i licea - na przygotowanie najciekawszego sprawozdania z zajęć z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Mamy świadomość, że młodzież jest przeładowana programem, a w szkołach nie ma miejsca na dodatkowe zajęcia. Dlatego proponujemy wypełnić jego treścią przedmioty już istniejące i obowiązkowe, takie jak np. „projekt” w gimnazjach, czy wiedza o kulturze w liceach. Założeniem w/w istniejących, obowiązkowych zajęć szkolnych jest znaczna dowolność ich realizacji, aktywizacja uczniów i wybór nauczyciela. Program edukacji architektonicznej jest precyzyjny i konkretny: składa się z trzech modułów, a każdy nauczyciel wybiera jeden, obejmujący zaledwie 10 tematów lekcyjnych. Jego elastyczny charakter sprawia, że może być realizowany praktycznie w dowolnym, dogodnym dla pedagoga i uczniów terminie.
Jesteśmy przekonani, że siłą programu edukacyjnego „Kształtowanie Przestrzeni” jest założenie, że to właśnie nauczyciele, z uwagi na swoje odpowiednie wykształcenie oraz posiadany warsztat pedagogiczny, będą odpowiednimi osobami do poprowadzenia zajęć dotyczących architektury i urbanistyki w szkołach. Naszym zadaniem jest zapewnienie im odpowiedniego wsparcia merytorycznego, dzięki czemu wiedza, w ramach poruszanej tematyki, przekazywana będzie w sposób jasny i zrozumiały. Każdy z przeszkolonych przez IARP nauczycieli będzie mógł korzystać z pomocy architektów koordynatorów.
Program nie ma spontanicznego charakteru. Pomysł jego realizacji był opracowywany przez zespół architektów działający w ramach Izby Architektów RP przez ponad 2 lata, a jego idea została zapożyczona z Królewskiego Instytutu Architektów Irlandii (RIAI), gdzie z powodzeniem jest on realizowany wśród młodzieży w wieku 16-17 lat.
Treść i założenia polskiej adaptacji programu były konsultowane z Ministerstwem Edukacji Narodowej, a rozpoczęcie pierwszej edycji zostało poprzedzone akcją pilotażową, w ramach której, w lekcjach wzięło udział ponad czterystu uczniów z trzynastu szkół ponadpodstawowych, pod kierunkiem siedemnastu nauczycieli. Pilotaż spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony zarówno nauczycieli, jak i uczniów biorących w niej udział. Cieszy nas fakt, że większość placówek oświatowych, w których odbył się pilotaż, wyraziła chęć prowadzenia zajęć w roku szkolnym 2013/2014.
Program „Kształtowanie przestrzeni” ma charakter unikalny na skalę europejską, a przychylność Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które postanowiły objąć nad nim patronat honorowy, wskazują na dobry i przemyślany kierunek zaproponowany przez Izbę Architektów RP
Akcja rozpowszechniania, którą rozpoczynamy z rokiem szkolnym 2013/2014 jest więc pierwszym organizacyjnym krokiem do zbudowania ogólnopolskiego systemu edukacji architektonicznej dla naszych dzieci i młodzieży. Systemu opartego na łączeniu wiedzy merytorycznej architektów oraz wiedzy pedagogicznej nauczycieli, a jednocześnie systemu społecznego - bazującego na zainteresowaniu młodzieży i szkół, a nie na narzucaniu nowego przedmiotu szkolnego. Monitorowanie i rozwijanie takiego programu to zadanie na lata. Dzięki publikacjom medialnym obserwujemy rosnące zainteresowanie młodzieży, architektów oraz szkół. Upowszechnienie programu w kolejnych województwach i kolejnych placówkach oświatowych pozostaje więc wyłącznie kwestią czasu.
List podpisali:
Wojciech Gęsiak
Prezes Krajowej Rady Izby Architektów RP Architekt IARP
Małgorzata Gruszka
Członek Rady Krajowej IARP przewodnicząca Zespołu ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży Architekt IARP
- Więcej o:
Architektura w szkole: "Ten pomysł to zgroza" [KOMENTARZ]
Modernizacja PRL-owskiej szkoły w Tychach. Najlepsza realizacja architektoniczna z regionu
Modee – mineralna rewolucja na ścianie. Nowość, która zmienia zasady gry
IKEA odświeża swoje najlepsze projekty. Kolekcja Nytillverkad to vintage na nowo
Zielony dach na ZUSOK został ukończony. Jak wyglądała przemiana obiektu podczas prac?
Arup wskazuje kierunek rozwoju projektowania generatywnego. Z tego narzędzia korzystają tysiące inżynierów na całym świecie
Najdroższe ulice handlowe na świecie. Warszawski Nowy Świat jest na 35 miejscu
W miejsowości Barczewko znajduje się pierwszy na świecie zbiornik na wodę pitną wydrukowany w technologii 3D