Stacja Warszawa Ochota. Kolejny zabytek na linii średnicowej
Zaledwie kilka tygodni po wpisaniu do rejestru zabytków przystanku kolejowego Warszawa Powiśle, na liście znalazł się kolejny obiekt znajdujący się na linii średnicowej. Mowa o stacji Warszawa Ochota.


Każdy warszawiak z pewnością kojarzy ten dworzec. Wrósł on tak bardzo w miejską tkankę, że mało kto podziwia jeszcze jego niecodzienną bryłę. Bardziej rzucają się w oczy: podupadający stan budynku i otaczający go chaos urbanistyczny. Modernistyczna architektura pawilonu dworca została jednak w końcu doceniona.
W latach 1954-1962 Arseniusz Romanowicz i Piotr Szymaniak opracowali kilka koncepcji dworca. Jedna z nich zakładała ulokowanie go po zachodniej stronie ulicy Towarowej. Ostateczna wizja projektu została zrealizowana w 1963 roku. W jego skład wchodził budynek dworca oraz dwa perony. Za projekt dachu o łupinowatym kształcie, wykonanym z 8 centymetrowej płyty żelbetowej, odpowiada Wacław Zalewski. To właśnie dach jest elementem przyciągającym uwagę i zyskującym w oczach turystów.
Prof. Jakub Lewicki, wojewódzki konserwator w uzasadnieniu napisał:
Dworzec zachował nienaruszoną strukturę, w tym poszczególne rozwiązania architektoniczne i wykończeniowe bez znaczących dla wyrazu całości przekształceń. Istotny walor przestrzenny i urbanistyczny zespołu stanowi ekspozycja pawilonu kasowego posadowionego na kładce przerzuconej nad wykopem, widocznego w tej konfiguracji z obydwu sąsiadujących wiaduktów, co tworzy swoisty efekt nadwieszenia charakterystycznej bryły nad torowiskiem. Zabudowania dworca wraz pawilonem prezentują wysokie wartości, wyrażające się w nowatorstwie technologicznym, unikatowej, ekspresyjnej formie pawilonu i rozwiązaniach o wysokich walorach estetycznych
- Więcej o:
Modernistyczne centrum Gdyni na liście UNESCO? Decyzję pozamy już w lipcu
Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu. Powstaje "podziemne serce" muzeum
Kościół św. Stanisława Kostki we Wrocławiu - monumentalny i piękny
PKP broni decyzji o rozbiórce postmodernistycznego dworca. Jakie mają argumenty?
Wieża Górnośląska w Poznaniu - budynek, który wyprzedził epokę
Ciechanów: wieża ciśnień jak "pączek z dziurką". Otwarto ją w 1976 roku
Zabytkowy, urokliwie położny dworzec kolejowy Pilchowice-Zapora na sprzedaż. Można go kupić za 160 tys złotych
Muzeum Katyńskie na Cytadeli Warszawskiej ma już 10 lat. Architektura, która przetrwała próbę czasu