Nowy pomysł na Bramę Zachodnią w Poznaniu
To jedna z inwestycji, o których w Poznaniu mówi się od lat, ale wciąż nie doczekała się realizacji. Tym razem poznańscy urzędnicy przekonują, że nowy plan miejscowy dla Bramy Zachodniej nabierze rozpędu.


Nowy węzeł komunikacyjny
Teren tzw. Bramy Zachodniej w Poznaniu to miejsce przy skrzyżowaniu ul. Dąbrowskiego i Polskiej, gdzie przewidziane jest przedłużenie tramwaju z Ogrodów i wybudowanie węzła przesiadkowego dla autobusów podmiejskich, głównie z Tarnowa Podgórnego i Dopiewa. Miała być podziemna pętla tramwajowa i wielkie centrum przesiadkowe dla tej części Poznania, wiadomo już jednak, że miejsce to będzie wyglądać inaczej.
Zmiana planów
Ten teren ma już miejscowy plan, jednak wiadomo na pewno, że jego zapisy nie zostaną zrealizowane. Przewidywał on powstanie dużego obiektu handlowo-biurowego z podziemną pętlą tramwajową z jednej strony i dworcem autobusowym z drugiej.
Inwestor ostatecznie nie zrealizował swoich zamierzeń sprzed lat, a miasto nie ma środków na realizację tak kosztownego węzła komunikacyjnego. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego przygotował nową koncepcję dla tego miejsca, która ma być uwzględniona podczas tworzenia nowego planu.
Wygodne przesiadki
Według niej przedłużona z pętli na Ogrodach linia tramwajowa na poziomie ulicy zakończy się na wspólnym dworcu autobusowo-tramwajowym, który będzie funkcjonował w systemie przesiadek „drzwi w drzwi”. Nad dworcem ma mieścić się parking „parkuj i jedź”.
Koncepcja pozostałej części, którą przedstawił architekt Przemysław Borkowicz przewiduje też kompleks budynków handlowych, biurowych i mieszkalnych, a także plac miejski, są one jednak obiektami niezależnymi od węzła przesiadkowego przez co nie muszą powstać jednocześnie.
Etapowość projektu
Niezależność obiektów obniża jednorazowy koszt inwestycji, bo umożliwia etapowość tym samym sprawia, że ich powstanie będzie realne.
Finalnie powstać ma przestrzeń, która w zamierzeniach planistów miała by się stać miejscem w którym mieszkańcy tej części Poznania oraz gmin ościennych nie tylko będą się przesiadać, ale także spędzać czas wolny.
- Więcej o:
![Żelazna 54 w Warszawie Żelazna 54 w Warszawie]()
Warszawa: Żelazna 54 - miejska kamienica w nowoczesnym wydaniu
![Zielone dachy Zielone dachy]()
Czy zielone dachy staną się standardem na osiedlach? Jak taka koncepcja sprawdziła się na poznańskim osiedlu Nadolnik?
!["Jedynak" w Bydgoszcy po remoncie. Zdjęcie z 2013 roku. "Jedynak" w Bydgoszcy po remoncie. Zdjęcie z 2013 roku.]()
Dom Towarowy „Jedynak” w Bydgoszczy – perła architektury handlowej z początku XX wieku
![Nowy woonerf na ul. Brandysa Nowy woonerf na ul. Brandysa]()
Warszawa: Znany deweloper współtworzy miejską przesztrzeń. Nowe ulice i woonerf dla mieszkańców Żoliborza
![Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim. Proj. Weronika Muras W² STUDIO PRACOWNIA ARCHITEKTURY]()
Nowa Świetlica Terapeutyczna w Lewinie Brzeskim – architektura z empatią
![Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Proj. rewitalizacji: WXCA]()
Jedna z najstarszych polskich scen teatralnych odzyskała dawny blask. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z nominacją do Mies van der Rohe Award 2026.
![Dworzec Łódź Kaliska Dworzec Łódź Kaliska]()
Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty
![Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci Wave Świnoujście Thermal & SPA. Proj. Medusa Group i IDS Architekci]()
Wave Świnoujście Thermal & SPA projektu Medusa Group i IDS Architekci. To pierwszy nadmorski kompleks termalno-wypoczynkowy w Europie Środkowej












