Dom Wielkiego Brata w Gołkowie pod Warszawą
Architekt Paweł Naduk z warszawskiej pracowni 77Studio apeluje o podjęcie działań mających na celu ratowanie Domu Wielkiego Brata, który popada w ruinę.
W ostatnim czasie na portalach i w mediach społecznościowych pojawiły się informacje o zaniedbanym domu, który pozostawiono bez nadzoru. Chodzi o obiekt, który jeszcze niedawno był wykorzystywany do produkcji popularnych programów telewizyjnych, takich jak "Top Model", seriale "1983" i "Pułapka", a także kultowego reality show "Big Brother".
Dom o powierzchni użytkowej prawie tysiąca metrów kwadratowych usytuowany jest w Gołkowie, w pobliżu Warszawy. To spokojna i wiejska okolica, a sam budynek znajduje się nad stawem, w otoczeniu wysokich traw i starych drzew.
Po czterech latach postanowili go odwiedzić dawni uczestnicy programu „Big Brother”. Na miejscu nie zastali jednak eleganckiej posiadłości, którą zapamiętali z pobytu w programie, lecz odstraszający pustostan, dewastowany przez chuliganów. To, co zobaczyli, opublikowali na swoich profilach w mediach społecznościowych.
- Po pięknej willi pozostały ruiny. Dom został wyszabrowany ze wszystkiego, co tylko dało się z niego wynieść. Pozostały ogołocone ściany i podłogi. Nie oszczędzono nawet drewnianej elewacji - napisała na Instagramie Justyna Żak (juszes), uczestniczka szóstej edycji „Big Brothera” z 2019 roku. I pyta:
- Dlaczego niegdyś tak piękny kawałek architektury dziś jest pustostanem?
Jej nagranie na Tik Toku, które dokumentuje stan budynku, cieszy się w sieci dużą popularnością.
Architekt Paweł Naduk, który jest właścicielem pracowni 77Studio architektury, zaprojektował budynek, który jest powszechnie znany jako Dom Wielkiego Brata, ale który początkowo nosił nazwę Domu z Uniesionym Narożnikiem.
- To miejsce od razu nas urzekło - wspomina pierwszą wizytę na działce. - Dlatego wyjątkowy krajobraz ma swoją kontynuację również w architekturze rezydencji, m.in. elewacji pokrytej sosnowym drewnem i zewnętrznych basenach, których tafla wody zespala się wizualnie ze stawem - opowiada architekt.
Projekt powstał w 2013 roku dla prywatnego inwestora - i należał do ważniejszych realizacji tego biura projektowego. Pierwotnie obiekt był zamieszkany przez właścicieli, później zaczął być wynajmowany do realizacji programów telewizyjnych. Co warto podkreślić, jest to pierwszy prawdziwy dom na świecie, a nie jedynie scenografia, w której kręcono program "Big Brother".
- Już od pewnego czasu dochodziły do nas informacje, że budynek jest opuszczony, a jego stan techniczny się pogarsza. Nie spodziewałem się jednak, że pozostanie bez jakiegokolwiek nadzoru - mówi Paweł Naduk. - W tej sytuacji dobrze się stało, że sprawą zainteresowały się media. Traktuję to jako szansę na uratowanie tego obiektu.
Architekt ma nadzieję, że dzięki nagłośnieniu całej historii znajdzie się inwestor, który przejmie nieruchomość w posiadanie i przywróci jej stan z czasów świetności.
- Z tego, co widać na nagraniu, nie jest jeszcze za późno i obiekt można uratować. Jego architektura to przede wszystkim forma skomponowana z krajobrazem i przestrzeń przenikających się wnętrz. Zachowane są podstawowe elementy budynku takiej jak przeszklenia, posadzki, betonowe ściany i sufity, a zniszczenia dotyczą wyposażenia i wykończeń, które stosunkowo najłatwiej odtworzyć. Ale żeby nie stracić go zupełnie trzeba się spieszyć i w pierwszej kolejności zabezpieczyć przed dalszą degradacją - mówi architekt i apeluje do służb odpowiedzialnych za nadzór nad mieniem o podjęcie pilnych działań.
- Więcej o:
20 pomysłów na prezent na święta dla miłośnika architektury
Opuszczony Park Miniatur Sakralnych w Częstochowie. Stoi tu największy pomnik Jana Pawła II na świecie
Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Łódź: Instalacja Nitka w Fuzji. Nawiązuje do tekstylnych tradycji miasta
Szopki krakowskie - nieodłączny element świąt i bogata tradycja miasta
Największa transakcja na rynku biurowym w Europie. Ghelamco sprzedało Warsaw UNIT
„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” - projekt artystyczny Katarzyny Krakowiak-Bałki zachwycił Tokio
Jak inwestycje w modernizację torów wpływają na mobilność miejską?