Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. Dawny wygląd odzyskała wieża zegarowa. Powrócono też do oryginalnej kolorystyki
Niedawno zakończono remont dworca kolejowego w Kołobrzegu. Pochodzący z 1904 roku obiekt odzyskał wiele historycznych detali, a wnętrza stały się bardziej komfortowe.

Kompleksowa modernizacja wybudowanego w 1904 roku dworca w Kołobrzegu trwała prawie półtora roku. Dworzec unowocześniono, zachowując (oraz odtwarzając!) wiele historycznych detali. Pierwsze co rzuca się w oczy to... zmiana wyglądu 17,5-metrowej wieży zegarowej. Odzyskała ona dawny, przedwojenny kształt. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica.
W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.


Modernizacja dworca w Kołobrzegu: wnętrza
Wnętrza dworca to połączenie historycznych elementów z nowoczesnością. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.



Modernizacja dwora w Kołobrzegu: ekologicznie i bezpiecznie
Dzięki zakończonej właśnie inwestycji dworzec stał się bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami. Po wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowano różnicę w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych w poruszaniu się po obiekcie są oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Z myślą o osobach na wózkach i pasażerów z wózkami dziecięcymi zlikwidowano progi i zamontowano automatykę sterującą drzwiami.
Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła – takie jak nowa stolarka okienna i drzwiowa, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.
W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jako ławki, kosze i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.
Modernizacja dworca w Kołobrzegu: koszt
Modernizacja dworca w Kołobrzegu realizowana była w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszty inwestycji to przeszło 28 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś z Żydowa.

- Więcej o:
Dworzec kolejowy Hel otwarty dla pasażerów. Odzyskał dawny blask
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już otwaty. Powstała nowoczesna bryła z zielonym dachem
Tak będzie wyglądać nowy dworzec kolejowy w Koluszkach. Projekt opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna
Trwa rozbiórka starego budynku dworca Łódź Kaliska. Tak będzie wyglądał nowy dworzec
Gdańsk: teren rekreacyjny nad Potokiem Oruńskim już otwarty. To nie jest typowy "zielony skwer" na osiedlu
Fabryka Czekolady E.Wedel wyróżniona Nagrodą Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszawy. Jak powstawał czekoladowy symbol stolicy?
Gdańsk: Stocznia Cesarska odkrywa swoje skarby. Znikają wtórne dobudówki
Nowa Scena Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Nowe otwarcie