Tak zmienił się dworzec w Ożarowie Mazowieckim
Zakończyła się przebudowa zabytkowego dworca w Ożarowie Mazowieckim. Budynek stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych.
Dworzec kolejowy w Ożarowie Mazowieckim składa się z dwóch budynków: wyższy, dwukondygnacyjny powstał w 1890 roku, niższy, parterowy w latach 20. XX weku. Modernizacja obu budynków trwała ok. roku, po zakończonej inwestycji dworzec wygląda jak nowy.
Dworzec PKP w Ożarowie: elegancja na zewnątrz
Podczas prac dokładnie wyczyszczono ceglaną elewację wyższej i starszej części budynku. Zadbano o detale architektoniczne, zainstalowano np. lampy stylizowane na historyczne. W tej części dworca przewidziano lokale na wynajem. Niższą parterową część dworca otynkowano i pomalowano na jasny kolor. Umieszczono tam podświetlany, przestrzenny logotyp PKP oraz napisy „dworzec kolejowy" (od strony miasta) i „Ożarów Mazowiecki"; (od strony peronów). W oknach pojawiły się ażurowe, zdobione kraty, stylem nawiązujące do lat 20. XX wieku.
Dworzec PKP w Ożarowie: komfortowe wnętrze
W tej części dworca odbywa się obsługa pasażerów. Wnętrze zaprojektowano nowocześnie, w odcieniach bieli i szarości. „Ciepła" dodają wykonane z drewna brązowe drzwi i okna oraz minimalistyczny, geometryczny detal przy okienku kas biletowych. W holu stanęły ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. Przy holu-poczekalni znalazły się ogólnodostępne toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec PKP w Ożarowie: bez barier
Zmieniono także otoczenie dworca. Zlikwidowano bariery architektoniczne, wybudowano pochylnię dla wózków i miejsca postojowe. Powstała wiata rowerowa na 16 jednośladów. W pobliżu budynku ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury (m.in. kosze i ławki). Powstał również ogród deszczowy.
Rozwiązania ekologiczne
Podczas modernizacji wprowadzono wiele rozwiązań ekologicznych. Budynki ocieplono, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, zamontowano pompy ciepła, a także systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS - Building Management System) optymalizujące zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Wybudowano zbiorniki podziemne do gromadzenia deszczówki. Po jej podczyszczeniu jest ona używana do podlewania terenów zielonych oraz spłukiwania toalet. Dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Modernizacja była prowadzona w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko.
- Więcej o:
Dworzec Wolsztyn w nowej odsłonie
Tak będzie wyglądał nowy dworzec Olsztyn Główny. Zastąpi modernistyczną bryłę
Dworzec Częstochowa Główna - jak będzie wyglądać? Powstanie odważna, wyrazista bryła. Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny
Dworzec kolejowy w Tallinie od Zaha Hadid Architects. Będzie to stacja Rail Baltica
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce
Leśna Sopot - dwa willowe budynki w zacisznej części kurortu