Ikony architektury: Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Pawilon barceloński projektu niemieckiego architekta Ludwiga Miesa van der Rohe to jeden z najsłynniejszych modernistycznych budynków na świecie. Prostota formy w połączeniu ze szlachetnością użytych materiałów czynią z niego niepowtarzalne dzieło sztuki.
Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wojtek Gurak

Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Lewitujący dach pawilonu oparty jest na stalowych słupach, dzięki czemu ściany nie mają funkcji konstrukcyjnej, stanowią wolnostojące elementy przestrzennej kompozycji. Zastosowanie różnego rodzaju przegród ze szkła mlecznego, szlachetnych kamieni: trawertynu, marmuru, onyksu, które są rozmieszczone na innych planach, każą traktować dzieło Miesa van der Rohe w kategorii kolażu, dzieła sztuki.

Budynek, który stał się niekwestionowaną ikoną nowoczesnej architektury międzywojennej powstał w 1929 roku na wystawę światową w Barcelonie jako pawilon wejściowy do niemieckiej części wystawy.

Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wojtek Gurak

Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Mies van der Rohe, autor budynku był twórcą słynnej maksymy "mniej znaczy więcej", która w trzech słowach zawarła credo całej XX-wiecznej sztuki dążącej do maksymalnej prostoty, odrzucającej zbędne dekoracje.

Mies van der Rohe w swojej pracowni

W jego barcelońskiej realizacji odnajdziemy harmonię i wręcz klasyczne proporcje, z drugiej strony typowe dla modernizmu cechy - wolny plan, swobodę i asymetrię kompozycji.

Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wojtek Gurak

Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Jego idealna, harmonijna bryła odbija się w płytkim basenie otoczonym murem. Jakby na przekór nowoczesności całego pawilonu w jednym z basenów Mies ustawił dosyć klasyczny posąg dłuta Georga Kolbe.

Wnętrze pawilonu w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wnętrze pawilonu w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wojtek Gurak

Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Budynek pawilonu Barcelona dopełniają specjalnie zaprojektowane przez architekta meble, fotele, czyli "krzesła barcelońskie" oraz taborety - dziś klasyki designu.

Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Pawilon w Barcelonie, proj. Mies van der Rohe, 1929 rok Wojtek Gurak

Pawilon Miesa van der Rohe w Barcelonie

Życie pawilonu nie trwało długo i zakończyło się wraz z wystawą, której towarzyszył. Wyburzony w 1930 roku obiekt wciąż jednak żył w świadomości architektów i pasjonatów modernizmu. Był stale reprodukowany w setkach książek i albumów. O niesamowitej sile rażenie tego niewielkiego pawilonu świadczy fakt, że po ponad 5 dekadach władze Barcelony postanowiły go odtworzyć z pieczołowitością i wiernością oryginałowi.

Więcej o: