Hala Mirowska. Z dobudówką czy bez?
XIX-wieczna Hala Mirowska w Warszawie stoi samotnie pośród betonowej zabudowy blokowej. Remont zabytkowego budynku z czerwonej cegły wzbudza wiele kontrowersji. Najbardziej drażliwą kwestią jest pozostawienie dobudówki z lat 70, która zdominowała fasadę hali targowej. Jedni nazywają ją szpecącym "pudłem", inni postulują szacunek dla takiej architektury. A Ty po której stronie stoisz?
Na początek do remontu idzie fasada od strony al. Jana Pawła II. Zrekonstruowane zostaną wszystkie elementy wystroju rzeźbiarskiego i architektonicznego na elewacjach. Robotnicy będą je odtwarzać na podstawie zachowanej dokumentacji archiwalnej. Wszystko wyczyszczą, uzupełnią też ubytki w cegle i tynku. Do tego wymienią pokrycia dachowe. Koniec remontu planowany jest na przypadający w 2019 r. jubileusz 150-lecia śródmiejskiego Społem.
Podczas prac konserwatorskich nie zostanie rozebrana przeszklona dobudówka od strony al. Jana Pawła II, która powstała w latach 70. Mieszczą się tam między innymi biura spółdzielni. - Dobudówka ma zbyt solidną konstrukcję. Żeby ją zburzyć, trzeba by wyłączyć z użytkowania połowę budynku - mówi Piotr Mądrak, który opracował projekt remontu.. - Hala została wpisana do rejestru zabytków w 1986 r., razem z dobudówką - dodaje Anna Tylkowska, Prezes śródmiejskiego Społem.
Z decyzją pozostawienia tej struktury nie zgadzają się redaktorzy Stołecznej, którzy szklany pawilon nazywają szpecącym "pudłem":
(...) To betonowo-szklane pudło (...) Pozbawiona jakiejkolwiek subtelności PRL-owska konstrukcja szpeci fasadę zaprojektowaną przez Ludwika Panczakiewicza. Bez jej rozbiórki remont elewacji hali ma tyle sensu, co wybielanie zębów trzonowych komuś, kto ma powybijane jedynki i dwójki. (...)
Michał Wojtczuk
(...) Decyzja o pozostawieniu wykusza to uhonorowanie beztalencia z czasów Gomułki i Gierka (...)
Jerzy S. Majewski
W odpowiedzi na teksty Gazety zajmują stanowisko krytycy architektury, którzy pozostawienie dobudówki z lat 70 traktują jako słuszne rozwiązanie. W ich liście czytamy min.:
(...) Owo "pudło" nie jest tak nieudane jak sugerują to komentatorzy "Gazety" (według redaktora Wojtczuka pozbawione jest "jakiejkolwiek subtelności"). Radzimy spojrzeć na nie tak jak potrafimy już patrzeć na zaniedbany Dworzec Wschodni czy Dworzec Centralny: przez filtr usuwający tandetne reklamy, brud, wymienione kilka lat temu profile okienne. Co widzimy? Lekki, przeszklony prostopadłościan, który po drobnej kosmetyce i przy lepszym oświetleniu od środka ukaże swe minimalistyczne wyrafinowanie. Owo "pudło" należałoby interpretować jako przeskalowaną "witrynę", która prezentuje bogactwo hali targowej klientom. Problem w tym, że nikt w ostatnich latach nie miał pomysłu na wykorzystanie potencjału tej witryny.(...)
Grzegorz Piątek i Jarosław Trybuś
- Więcej o:
Jankowa Żagańska: wieża ciśnień. Zaprojektował ją Otto Bartning - współtwórca Bauhausu
Podwarszawski Dom z Obróconym Sercem od Z3Z ARCHITEKCI z nagrodą ICONIC AWARDS 2024
W Brennej pod Starym Groniem powstanie duży kompleks hotelowo-konferencyjno-rekreacyjny
Rubra - domy w czerwieni w Straszynie. Współczesna interpretacja historycznej zabudowy regionu
Pod Warszawą powstanie Miasto Polskich Mistrzów Olimpijskich. Partnerem biznesowym inwestycji jest Robert Lewandowski
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Zapora wodna w Solinie. "Betonowa dama" to największa zapora w Polsce