Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]

wolf/WG

Otwarty w 2010 roku most przy Zaporze Hoovera, na granicy stanów Arizona i Nevada to jeden z najbardziej malowniczych mostów na świecie. Wielkie betonowe łuki Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge wznoszą się 270 metrów nad lustrem rzeki Kolorado, a widoki z niego przyprawiają o zawrót głowy!

Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Fot. Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz) - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63285153

Imponujący most Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge powstał pół kilometra na południe od słynnej Zapory Hoovera. Otwarty w 2010 roku most był kluczowym elementem projektu Hoover Dam Bypass (dosłownie: Objazd Zapory Hoovera).  To właśnie ta nazwa skrywa w sobie odpowiedź na pytanie, po co stawiać tak kosztowna konstrukcję w niezwykle głębokim kanionie rzeki Kolorado.

Zapora Hoovera 

Zapora Hoovera (nazwana na cześć Herberta Hoovera, 31. prezydenta Stanów Zjednoczonych w podziękowaniu za jego zaangażowanie w budowę konstrukcji) budowana była w latach 1931-1936. Składa się w betonowej, wysokiej na 221 metrów i długiej na 379 metrów betonowej ściany i 4 wież poboru wody.  Zapora Hoovera stała się symbolem wychodzenia USA z kryzysu gospodarczego, spowodowała też rozwój Arizony i Newady, zwłaszcza takich miast jak Phoenix i Las Vegas, do których dostarcza prąd z umieszczonej w zaporze elektrowni wodnej.

To właśnie dynamiczny rozwój demograficzny tych dwóch miast znajdujących się w sąsiednich stanach spowodował wzrost ruchu kołowego na autostradzie U.S. Highway 93. Zapora Hoovera stanowiła wąskie gardło na tej trasie. Problemem była nie tylko liczba pasów, ale dojazd do zapory szeregiem serpentyn. Duża ilość łuków, niewielkie pole widzenia powodowały masę wypadków, a w momentach szczytowych na zaporze tworzyły się gigantyczne korki. Nie pomogły rozwiązania tymczasowe, takie jak przeniesienie ruchu ciężarówek na inne trasy. Już w latach 60. XX wieku urzędnicy stwierdzili, że trasa 93 nad zaporą Hoovera jest niebezpieczna i nieodpowiednia dla przewidywanego natężenia ruchu. W końcu władze Arizony i Newady w połączeniu z Federalną Administracją Autostrad postanowiły wybudować nową przeprawę.

Przyśpieszenie budowy mostu przy Zaporze Hoovera wymusiły również przepisy dotyczące bezpieczeństwa, jakie wprowadzono w Stanach Zjednoczonych po atakach z 11 września. Tama jako obiekt strategiczny może być celem zamachów bombowych. Jednak trudno ją chronić, gdy odbywa się na niej ciągły ruch samochodowy. Dlatego po wybudowaniu mostu Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge, ruch kołowy na Zaporze Hoovera został zamknięty.

Zobacz także: Największy ceglany most na świecie - Göltzschtalbrücke w Saksonii>>

Most przy Zaporze Hoovera

Most powstał nad niezwykle głębokim kanionem rzeki Kolorado - wznosi się 270 metrów nad lustrem. Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge ma 579 m długości i 320 metrów szerokości (są tu cztery pasy ruchu). Jest pierwszym kompozytowym mostem łukowym betonowo-stalowym zbudowanym w Stanach Zjednoczonym. Z betonu są dwa, równoległe łuki oraz słupy, stanowiące główny zrąb konstrukcji, opierające się na kamiennym podłożu kanionu. Natomiast ze stali wykonane są poprzeczne belki spinające łuki oraz platforma jezdni. Ten rodzaj konstrukcji dla tej lokalizacji był najtańszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Budowa mostu ruszyła w 2006 roku, a zakończona została w listopadzie 2010 roku. Prace byłyby ukończone już dwa lata wcześniej, jednak na wczesnym etapie prac wichura zwaliła olbrzymi dźwig, który wynosił ludzi i materiały nad kanion. Nikt nie ucierpiał, ale rozbiórka dźwigu w niezwykle trudnych warunkach i montaż nowego, wywołała wielomiesięczne opóźnienie.

Most kosztował 240 milionów dolarów. Zaprojektowało go konsorcjum firm: HDR, Inc. T.Y. Lin International oraz Sverdrup Civil, Inc.

Most i Zapora Hoovera - zwiedzanie

Po obu stronach Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge znajdują się parkingi samochodowe. Każdy może zostawić samochód i przejść pieszo do platformy widokowej na moście, z której roztacza się  widok na kanion, Zaporę Hoovera oraz ciągnące się za nią sztuczne jezioro Mead, popularne miejsce wypoczynku okolicznych mieszkańców.

Sama Zapora Hoovera również udostępniona jest zwiedzającym. Wejście do wnętrza zapory w grupie z przewodnikiem to kosztuje 30 dolarów (15 dolarów kosztuje zwiedzanie indywidualne). Za 10 dolarów zwiedzimy Visitor Center - wystawę i taras widokowy.

Most kosztował 240 milionów dolarów. Zaprojektowało go konsorcjum firm: HDR, Inc. T.Y. Lin International oraz Sverdrup Civil, Inc.

Most przy Zaporze Hoovera - ciekawostki:

  •  Most otrzymał nazwę Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge w 2014 roku. Upamiętnia Mike'a O'Callaghana - gubernatora stanu Nevada w latach 1971-1979 i wieloletniego redaktora naczelnego Las Vegas Sun oraz Pata Tillmana - gracza futbolu amerykańskiego, który zrezygnował z kariery sportowej i zaciągnął się do armii amerykańskiej po zamachu terrorystycznym na WTC. Tillman służył w Iraku i Afganistanie. Zginął w czasie patrolu niedaleko granicy afgańsko-pakistańskiej w 2014 roku
  • Most przy zaporze Hoovera "zagrał" w katastroficznym filmie San Andreas z 2015 roku
  • Łuk na moście jest najszerszym betonowym łukiem na półkuli zachodniej
  • Mike O'Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge jest drugim najwyższym mostem w Stanach Zjednoczonych (po Royal Gorge Bridge w pobliżu Cañon City w Kolorado)
  • Most przy Zaporze Hoovera jest najwyższym na świecie betonowym mostem łukowym

 

Skomentuj:

Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]