Droneport - Norman Foster projektuje system mający ratować życie
81-letni starchitekt Norman Foster zaprojektował m.in. centrum handlowo-biurowe Metropolitan w Warszawie, drugi największy budynek na ziemi - Terminal 3 w Pekinie, do niedawna najwyższy wieżowiec Europy - Commerzbank we Frankfurcie i najdroższe lotnisko świata na wyspie Chep Lak Kok w Hongkongu. Lord Foster jest naturalnie laureatem Nagrody Pritzkera (1999) i Nagrody Miesa van der Rohe(1990), a obecnie projektuje lotniska z błota w Rwandzie. Ekscesy starszego Pana?















Nie, to afrykański DRONEPORT PROJECT - produkcja tanich dronów i budowa sieci lotnisk na terenie całej Afryki. Drony będą dostarczać krew i niezbędną pomoc medyczną, która może uratować życie. Fostera zaprosił do projektu Jego przyjaciel - afrykanista Jonathan Ledgard.
DRONEPORT PROJECT startuje w Rwandzie w porozumieniu z lokalnym rządem, a jego twórcy chcą, by w 2020 roku drony miały dostęp do 44% powierzchni Rwandy. Potem kolej na sąsiedzkie Kongo, a do 2030 roku każde małe miasto w Afryce będzie obsługiwane przez drony.
Inicjatywa to efekt współpracy Redline, Politechniki w Lozannie, Fundacji Normana Fostera i Foster + Partners. Miała swoją premierę na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji.
Agnieszka Jęksa (AJ)- Każdego roku 450.000 osób umiera na malarię, 25% z nich umiera, bo brakuje krwi niezbędnej do transfuzji. Każdego roku 100.000 osób umiera na chorobę krwi - anemię sierpowatą, której leczenie również wymaga bezpiecznych transfuzji krwi. Ile kosztuje produkcja drona, który ma uratować życie?
Jonathan Ledgard - 13 dolarów.
AJ - Do czego ma służyć dron?
Norman Foster - Będzie dostarczał krew - jest najważniejsza - i najpotrzebniejszą pomoc medyczną na terenie całej Rwandy. W Afryce drogi są w bardzo złym stanie, do wielu miejscu trudno dotrzeć - wciąż tylko 1/3 Afrykańczyków ma dostęp do całorocznej drogi (na ogół w zasięgu 2km). Brakuje tuneli i mostów. Kiedy przychodzi do ratowania życia, pomoc przychodzi za późno.
AJ - Drony pomogą skuteczniej?
Norman Foster - Wykorzystując szybszą drogę powietrzną, mogą pokonać jeziora, góry i rzeki. Wydaje nam się, że na naszej przeludnionej planecie drony będą w ogóle kluczowe dla rozwijających się społeczeństw.
AJ - Skąd ten pomysł?
Jonathan Ledgard - Żyjemy w czasach, w których królują skomplikowane technologie. Ale w małych miasteczkach w Afryce nadal 80% ludzi nie ma pracy. A jeżeli pracują, to fizycznie, właściwie pozbawieni wsparcia technologii.
Norman Foster - Ogromna większość świata nie ma dostępu do władzy, czystej wody i środków higieny. Nie ma też narzędzi, by zmienić ten stan rzeczy. Ale nam zależy na tym, by wzmacniać lokalne społeczności, by stawały się samodzielne i same mogły coś zbudować, by czuły, że coś do nich należy, że są odpowiedzialne. Chodzi też o to, by ludzie po prostu mieli pracę. Dlatego w Rwandzie zaproponowaliśmy wspólną budowę lotnisk z dostępnych surowców - powstaną dosłownie z błota i cegieł. Jak najmniej produktów pochodzi z zewnątrz, by zmniejszyć koszta transportu i produkcji. Czerpiemy z ziemi, by wzbić się w niebo.
AJ - Ile czasu zajmie wspólne zbudowanie lotniska?
Norman Foster - Małej grupie mieszkańców zajmie około 13 dni. Na lotnisku będzie też poczta, klinika, sklep i punkt z dostępem do internetu.
Jonathan Ledgard - To nowy typ budynku: tani, prosty i bardzo high-tech. Zaproponowałem Normanowi ten pomysł, bo to jedyny myśliciel i architekt, który tak dobrze rozumie związek nieba z ziemią. Lata dronami, samolotami
Norman Foster- choć coraz bardziej skłaniam się w stronę roweru! (śmiech)
AJ - Twierdzicie, że chcecie "robić więcej za mniej". Co to znaczy?
Jonathan Ledgard - Nie chcemy, ale musimy robić więcej za mniej! Inaczej nie damy rady. Pracowałem w gazecie ekonomicznej jako korespondent z Afryki. Wtedy zrozumiałem, co to znaczy, że populacja Afryki podwoi się do 2050 roku i wyniesie 2,2 miliarda ludzi.
AJ - Co jest dla Was najważniejsze?
Jonathan Ledgard - Ważna jest wizja. I żeby uchwycić Zeitgeist. Jesteśmy podekscytowani!
Projekt zakłada konstrukcję 3-metrowych dronów, zdolnych do załadunku 10kg. Do 2025 roku powstaną 6-metrowe drony, które będą mogły transportować ładunki do 100kg. To pierwsza inicjatywa Fundacji Normana Fostera (z siedzibą w Madrycie).
Pracownia Foster + Partners została nominowana do World Architecture Festival Awards 2016.
- Więcej o:
Nowojorski Vessel - czy zyska miano wieży Eiffla naszych czasów? [PROJEKT]
London Design Festival - architektura, która się uśmiecha
Kosmiczna obręcz od Normana Fostera. To nowa siedziba Apple [WIZUALIZACJE]
Centrum Krwiodawstwa w Raciborzu. Architekci: "Zderzenie biologii z technologią"
Zapomniany modernizm - architektura nowoczesna w Afryce
Jak czarny monolit. Afrykarium we Wrocławiu już otwarte
Zakończono montaż próbny nowego budynku głównego Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego
Polscy eksperci współtworzyli Plan Działania dla Zielonego Wilna. Jak zmieni się miasto?