Malarska fasada Muzeum nad Wisłą. Wygrała propozycja Sławomira Pawszaka [WARSZAWA]
Od marca 2017 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej organizować będzie wystawy w pawilonie ekspozycyjnym, zaprojektowanym przez austriackiego architekta Adolfa Krischanitza, który stanie nad Wisłą, na skwerze im. Stanisława Skibniewskiego Cubryny. W czerwcu ogłoszono konkurs na projekt plastyczny fasady tymczasowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej, zwyciężyła propozycja artysty Sławomira Pawszaka. Zachęcamy do obejrzenia innych nagrodzonych prac.
W dniu 24 października jury w składzie: Waldemar Baraniewski (Przewodniczący), Agnieszka Tarasiuk, Szymon Holcman, Małgorzata Kuciewicz i Joanna Mytkowska wybrało spośród 51 nadesłanych zgłoszeń zwycięską koncepcję autorstwa Sławomira Pawszaka.
W uzasadnieniu werdytku czytamy:
Zwycięski projekt jest dziełem otwartym, powstałym z wiarą w ludzką kreatywność. Lekkie kolorowe formy zachowują malarski gest ręki oraz indywidualne zaangażowanie, oferując jednocześnie odniesienia uniwersalne. Praca przywodzi na myśl wielką tradycję modernistycznych murali, gdzie wśród złożonych licznych motywów widz aktywnie tworzy kolejne perspektywy odbioru. Zaletą projektu w kontekście mieszczącego się w pawilonie muzeum jest jego przyjazność i dostępność”. Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 20.000 zł.
Sławomir Pawszak (ur. 1984 w Warszawie) jest jednym z bardziej oryginalnych malarzy młodego pokolenia. Dyplom-wystawę w CSW Zamek Ujazdowski obronił w pracowni prof. Leona Tarasewicza w 2008 roku. Inspiracją dla jego projektu fasady Muzeum nad Wisłą jest „Cosmos” – amerykański serial popularno-naukowy z lat 80., obejrzany przez pół miliarda widzów w ponad 60 krajach, w którym człowiek przedstawiony był jako obywatel Ziemi, ambasador życia.
II nagrodę w konkursie przyznano Markowi Sobczykowi. Jury doceniło projekt za „artystyczną dojrzałość i szlachetną prostotę. Doskonała typografia podkreśla architektoniczny wyraz budynku. Poetycka gra znaczeniami odnosi się zarówno do szeroko pojętego otoczenia muzeum i sztuki, jak i ich wewnętrznych napięć i sprzeczności”.
Jury zdecydowało przyznać dwa wyróżnienia ex aequo dla kolektywów artystycznych Minoga i Xolor. Praca kolektywu Minoga (Agnieszka Jacobson-Cielecka, Marta Rowińska, Lech Rowiński) „jako jedyna spośród konkursowych prac nie jest komunikatem o sztuce, ale instalacją artystyczną samą w sobie. Działa bardzo oszczędną minimalistyczną formą, podkreślając właściwości wykorzystanych materiałów (miedź), włącza aspekt czasowości, zakładając patynowanie się użytego materiału”. Kolektywowi Xolor (Anna Koźbiel-Walas i Adam Walas) udało się natomiast „operując prostą formą, nawiązać krytyczny dialog z dominującą w przestrzeni miasta reklamą zewnętrzną, jak i zawrzeć krytykę w istotnych kwestiach społecznych”.
Pawilon projektu Adolfa Krischanitza, służący wcześniej jako tymczasowa siedziba Kunsthalle w Berlinie, stanie na skwerze Cubryny, w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Nauki Kopernik i Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Otwarcie pierwszej wystawy w pawilonie planowane jest na marzec 2017 roku.
- Więcej o:
Pawilon Syreniego Śpiewu wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Nie zostanie rozebrany bez zgody konserwatora
Czy powstanie 170-metrowy wieżowiec na miejscu Gmachu Telegrafu i Telefonu w Warszawie?
Przełom czy impas? Co dalej z otoczeniem Pałacu Kultury?
Modernizm międzywojenny w Polsce [TOP 10]
Osiedle Kwiatów Polskich w warszawskim Wawrze projektu RMK.A. Blacha na elewacjach była strzalem w dziesiątkę
Biblioteka Publiczna w Tuchowie projektu GK-Atelier. Tu nie ma nudy!
Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium, czyli jak oddać hołd historii w zgodzie z aktualnymi trendami
Nowe biuro LUX MED w Warszawie z pijalnią wody mineralnej i ogromną lampą imitującą słońce