Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie w finale World Building of the Year

Redakcja Pressland/WG

Dworzec Metropolitalny w Lublinie, autorstwa pracowni Tremend, ma być pełen rozwiązań przyjaznych środowisku. Projekt walczy o tytuł World Building of the Year 2019. Przyjrzyjmy mu się dokładniej.

1 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
2 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
3 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
4 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
5 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
6 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
7 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
8 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
9 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend
10 z 10Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend

Projekt Dworca Mertopolitalnego w Lublinie autorstwa pracowni Tremend, znalazł się na tzw. krótkiej liście obiektów i koncepcji z całego świata, które ubiegać się będą o tytuł World Building of the Year. W finale znalazły się 3 realizacje i 3 projekty z Polski. Więcej przeczytacie tu>>

Dworzec autobusowy powstanie niedaleko dworca kolejowego. Projekt ma za zadanie rewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie nowej tkanki miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Ogród na dachu oraz zielona ściana mają tworzyć strefę zieleni łączącą dworzec z Parkiem Ludowym.

Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze

- wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend

Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki, otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików zaprojektowana została w formie zielonej ściany, natomiast wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni jest podyktowany nie tylko dbałością o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim - troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend

Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów budynkowych. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej o 50%, dzięki czemu zwrot kosztów inwestycji w system sterowania możliwy jest średnio już po 3 latach.

Jako odpowiedź na coraz bardziej rozpowszechniony problem smogu, architekci zastosowali kostkę antysmogową - nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny - projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. Na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Proj. Tremend.
Wiz. Tremend

Skomentuj:

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie w finale World Building of the Year