High Line

lgoczek

Nowy Jork doczeka się nowego parku. Prace właśnie trwają i mają się zakończyć do końca roku. Pewnie nie byłoby nic w tym dziwnego, gdyby park nie znajdował się na kolejowej estakadzie pośród gęstej zabudowy Manhattanu. 

High line, Nowy Jork
High line, Nowy Jork
Friends of the High Line

 

 

High line

 

 

Ciągnąca się przez 22 kwartały estakada linii kolejowej "High Line" opowiada o czasie, gdy Nowy Jork był wielkim ośrodkiem przemysłowym. Obecny Nowy Jork, postanowił przypomnieć sobie o tym dziedzictwie. Historia samej linii zaczyna się w 1847, kiedy to Miasto Nowy York zdecydowało się na poprowadzenie linii kolejowej przez Manhattan aby pozwolić na swobodny przepływ towarów z Albany. Niestety, zaraz po jej otwarciu nasiliły się wypadki, ponieważ piesi masowo wpadali pod pociągi jadące środkiem ulicy. Wypadków śmiertelnych było tak dużo, że 10 Aleja w slangu Nowojorczyków stała się "Aleją Śmierci". Po wielu latach debat w 1929 zdecydowano się na budowę estakady. Konstrukcja miała mieć 13 mil długości i wyeliminować 105 skrzyżowań pomiędzy koleją a okolicznymi ulicami. Postanowiono, że w celu uniknięcia niekorzystnych efektów związanych z estakadami - linia będzie biec przez budynki. Pociągi towarowe wjeżdżały w całości do magazynów i fabryk z estakady, korzystając z licznych rozjazdów. Całość kosztowała 150 milionów dolarów, czyli około 2 miliardy obecnych dolarów.

 

 

high line

 


Pod koniec lat 50-tych linia podupadła, nie wytrzymując konkurencji z ciężarówkami. Kryzys energetyczny i okres Mean Streets lat 70-tych dokończył dzieła zniszczenia i regularne połączenia zawieszono. Linia zarosła krzakami, później drzewami. W latach 80-tych grupa inwestorów usiłowała nawet wyburzyć estakadę, co częściowo zostało wykonane. W końcu w 2003 roku grupa entuzjastów ocaliła estakadę wpadając na pomysł, aby uczynić z niej park w centrum Nowego Jorku. Sami ogłosili konkurs urbanistyczny, cieszący się dużym zainteresowaniem. Zadowolone z rezultatów konkursu, miasto postanowiło odkupić teren i zrealizować zwycięską koncepcję.

 

 

High line

 


Idea była prosta - uczynić z estakady promenadę, która by była wspólną przestrzenią publiczną zarówno dla Nowojorczyków jak i turystów. Z głośnych i spękanych ulic Hell's Kitchen będzie można przenieść się w zieleń i ciszę parku na estakadzie, przestrzeń pozbawioną samochodów. Z góry będzie widać rzekę Hudson, skyline Manhattanu oraz niewidoczne z poziomu ulicy krajobrazy.

 

 

High line

 

 

 

Estakada właśnie przybiera docelowe kształty. Przestrzeń uprzątnięto, oznaczono tory, zdjęto je, oczyszczono i umieszczono w tych samych miejscach - tym razem zastępując je częściowo układającym się w opływowe kształty marmurze i granicie. Jednocześnie kamień będzie tworzył przejścia oraz unikalny system ławek wzorując się na układach zwrotnic. Na estakadę będzie można wejść poziomu ulicy poprzez liczne schody wybite na środku estakady, przechodząc przez jej nitowane stalowe wnętrze. Starano się zachować jak najwięcej z pierwotnego kształtu linii, dbając jednak o przyjazność wspólnej przestrzeni. Jednocześnie prywatni deweloperzy wykupili budynki stojące na linii i kolejno rewitalizują je, przerabiając na apartamenty.

 

 

High line

High line

 


Transformacja "High Line" spowodowała, że zapuszczona okolica stała sie najgorętszym miejscem na rynku nieruchomości w Nowym Jorku. Roślinność zaprojektowana przez wybitnych holenderskich ogrodników ma nawiązywać do roślinności odpornej na długotrwałą suszę, która sama się wysiała na estakadzie, pokazując (Amerykanie jednak nie boją się patosu) żywotność New York City - stolicy świata.

 

Beton

Skomentuj:

High Line