Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Metro w Warszawie: budowa, linie, projekt

Redakcja
Metro Warszawa / Rondo Daszyńskiego - Fot. Marta Święcka

Metro w Warszawie jest jedynym w Polsce systemem kolei podziemnej. Mieszkańcy stolicy mają do dyspozycji 2 linie, przy czym druga jest właśnie rozbudowywana, zarówno w kierunku zachodnim, jak i wschodnim. Pierwotny termin oddania do użytku ostatnich stacji 2. linii był przewidywany na 2022 rok, najprawdopodobniej jednak nie uda się zrealizować całej inwestycji w tym czasie. Metro Warszawa to również planowana 3. linia, która budzi pewne kontrowersje.

Metro w Polsce: metro Warszawa

Mogłoby się wydawać, że metro Warszawa jest stosunkowo "młodą" inwestycją na mapie stolicy, tymczasem pierwsze plany budowy tej podziemnej kolei powstały już w latach 20. ubiegłego wieku. Już w tamtym czasie podjęto działania mające prowadzić do realizacji projektu - wykonano wiercenia geologiczne, zaproszono też do rozmów w sprawie współfinansowania metra przedstawicieli zagranicznych konsorcjów, ponieważ Warszawa nie była w stanie samodzielnie pokryć kosztów budowy. W latach 30. doszło do zahamowania prac na skutek szalejącego kryzysu ekonomicznego. W 1938 roku podjęto temat na nowo, a punktem wyjścia do dalszych działań miała się stać aktualizacja projektu. W ciągu następnego roku powstały plany dwóch linii metra Warszawa, wstępny kosztorys oraz wstępne obliczenia konstrukcyjne. Niestety, większość przygotowanej dokumentacji zaginęła w czasie Powstania Warszawskiego.

Metro Warszawa w formie planów na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci przedstawiało się w następujący sposób:

Metro Warszawa: oddanie do użytku

Uroczyste otwarcie odcinka od stacji Kabaty i do stacji Politechnika nastąpiło 7 kwietnia 1995 r. Metro Warszawa w kolejnych latach było stopniowo przedłużane w ramach tej samej linii:

Źródło: www.metro.waw.pl/historia-budowy-metra-w-warszawie

Zobacz także: Stacja Muranów. Metro nieistniejące >>

Metro Warszawa - Stacja Księcia Janusza - Fot. Marta Święcka

Budowa metra Warszawa

W 2009 roku została podpisana umowa na budowę 2. linii metra Warszawa. Ciekawostką jest fakt, że w 2011 r. trzem tarczom, które miały zostać wykorzystane do drążenia tuneli pod miastem, nadano imiona: Maria, Anna i Wisła. Czwartego kwietnia 2012 r. pierwsza tarcza została opuszczona do szybu startowego przy Rondzie Daszyńskiego. Ósmego marca 2015 r. oddano do użytku centralny odcinek metra Warszawa - od stacji Świętokrzyska do stacji Dworzec Wileński. W marcu 2016 r. została podpisana umowa na rozbudowę 2. linii. Pierwszy etap zakładał budowę odcinka północno-wschodniego w obrębie Pragi Północ i Targówka, ze stacjami: Szwedzka, Targówek oraz Trocka. Z kolei we wrześniu 2016 r. potwierdzono umową decyzję o budowie zachodniego odcinka 2. linii ze stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Rok 2017 przyniósł decyzję o lokalizacji trzech ostatnich stacji odcinka zachodniego: Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska. Wrzesień 2018 roku wiązał się z podpisaniem umowy na budowę trzech kolejnych stacji po prawej stronie Wisły: Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno.

We wrześniu 2019 r. oddane zostały do użytku stacje: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka, a w kwietniu 2020 r. kolejne trzy, tym razem na odcinku zachodnim: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Aktualnie, latem 2021 r., w budowie są następujące stacje 2. linii metra Warszawa:

Postęp prac budowlanych można na bieżąco śledzić na stronach internetowych:

Metro Warszawa:Dziennik Budowy odcinek wschodni-północny >>

Metro Warszawa:Dziennik Budowy odcinek zachodni >>

Druga linia ma być w całości gotowa przed 2023 rokiem. Pozostaje pytanie, czy rzeczywiście uda się zrealizować inwestycję w zakładanym terminie?

Zobacz także: Futurystyczne podziemne przejście łączące stację metra Rondo Daszyńskiego z kompleksem The Warsaw HUB gotowe. To projekt Massive Design >>

Metro Warszawa - Stacja Świętokrzyska - Fot. Marta Święcka

Linie warszawskiego metra

Metro Warszawa składa się obecnie z dwóch linii, w planach jest budowa trzeciej.

Metro Warszawa linia M1. To "nitka" prowadząca z północy na południe. Począwszy od "góry" należą do niej następujące stacje:

Metro Warszawa linia M2. Ta "nitka" prowadzi z kolei z zachodu na wschód. Począwszy od lewej strony należą do niej (i będą należały po ukończeniu budowy) następujące stacje:

Metro Warszawa - Stacja Świętokrzyska - Fot. Marta Święcka

Metro Warszawa: linia M3

Plany budowy trzeciej linii metra Warszawa budzą gorące dyskusje, ale również pewne wątpliwości. Najczęściej zadawane pytania - oraz odpowiedzi na nie - można znaleźć tutaj:

Metro Warszawa. Linia M3 - pytania i odpowiedzi >>

W 2019 roku ruszyły przetargi mające na celu wyłonienie wykonawców projektów dla inwestycji, jaką jest metro Warszawa M3. Jednocześnie rozpoczęło się zbieranie ofert od firm zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej i projektów budowlanych potrzebnych do budowy dodatkowych stacji w ramach linii M1 - Plac Konstytucji oraz Muranów. Tymczasem przeprowadzone analizy wariantów przebiegu 3. linii i usytuowania stacji wskazują jako najbardziej odpowiedni następujący układ: Dworzec Wschodni -> Mińska -> Rondo Wiatraczna -> Ostrobramska -> Gocław (skrzyżowanie z ul. Bora-Komorowskiego). Pod koniec lipca 2021 r. zakończył się etap składania ofert w przetargu na wykonanie prac przedprojektowych dla metra Warszawa M3.

Zobacz także: Metro w Sofii. Czy naprawdę jest czego zazdrościć? Sprawdzamy rozwiązania architektoniczne >>

Zobacz także: Nowa linia metra w Amsterdamie >>

Metro Warszawa: w klimacie świąt

W grudniu 2017 r. metro Warszawa mile zaskoczyło swoich użytkowników świątecznymi dekoracjami. Z okazji Mikołajek jeden z pociągów kursujących na 1. linii został w środku udekorowany biało-czerwonymi, świątecznymi motywami. Co ciekawe, celowo wybrano do tego celu nie nowy model pojazdu, a stary, wyprodukowany jeszcze w ZSRR. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem, dlatego od tamtej pory możemy regularnie w grudniu i styczniu podróżować takimi "świątecznymi" pociągami. Metro Warszawa podkreśla dekoracjami ten wyjątkowy czas w roku, aby przejazdy do pracy czy szkoły stały się przyjemniejsze i wpisywały w bożonarodzeniową atmosferę.

Skład warszawskiego metra w świątecznej aranżacji >>

Metro Warszawa na święta - Fot. Marta Święcka
Udostępnij

Przeczytaj także

Skalny amfiteatr na Górze św. Anny - pomnik megalomanii nazistów. To jeden z największych tego typu obiektów na…
Olszynki Park w Rzeszowie to najwyższy mieszkalny wieżowiec w Polsce. Osiągnął już docelową wysokość - 220 metrów
Rewitalizacja w centrum miasta. Sposób na zahamowanie „pustynnienia”?

Polecane

Warszawa: w pawilonie Cepelii powstanie trzypiętrowy Empik
Nowy dworzec kolejowy w Tłuszczu już otwarty. Jest nowoczesny i przyjazny środowisku
Rusza remont remont modernistycznej nastawni bramowej w Bytomiu

Skomentuj:

Metro w Warszawie: budowa, linie, projekt

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej