Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem

WG

Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego, wzniesioną w 1963 roku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, charakterystyczną wiatę nad wejściem na peron przystanku Warszawa Śródmieście WKD.

Wiata nad wejście na peron stacji Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem
Wiata nad wejście na peron stacji Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem
Fot. Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85231237

Szwajcarski krytyk architektury, Werner Huber, opisując przystanki Warszawskiej Kolei Dojazdowej nazwał je perłami na szynach. O ile same perony nie robią większego wrażenia, o tyle części "naziemne" to prawdziwy majstersztyk. Finezyjne daszki, wiaty, budynki dworów łączy postać architekta Arseniusza Romanowicza - autora wielu znakomitych brył powojennej Warszawy.

Zobacz także: "Perły na szynach", czyli przystanki i dworce warszawskiej linii średnicowej>>

Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków umieścił w rejestrze zabytków ruchomych województwa mazowieckiego kolejny "dworcowy obiekt". To zaprojektowana w 1963 roku przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka efektowna wiata stojąca na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. Wiata jest zadaszeniem schodów prowadzących na dworcowy peron.

Obiekt (przez niektórych nazywany "naleśnikiem") robi wrażenie lekkością i finezją formy. Druga podobna (lecz mniejsza) wiata znajdowała się po przeciwnej stronie Alej Jerozolimskich, niestety w 1993 roku została rozebrana przy budowie biurowca.

Zobacz także: Przystanek Warszawa Ochota pozostaje zabytkiem. Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków utrzymana>>

Stacja WKD Warszawa-Środmieście w 1965 roku.
Stacja WKD Warszawa-Środmieście w 1965 roku.
Fot. NAC

W komunikacie Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków czytamy:

"Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych".

Konstrukcja były opiera się na na popularnych w latach 50. i 60. cienkościennych strukturach łupinowych, które dla ówczesnych konstruktorów były nie lada wyzwaniem. Wiata nad wejściem na peron WKD Warszawa Śródmieście Wiata jest przejawem ówczesnej myśli technologicznej. Również i z tego względu należy jej się ochrona.

Zobacz także: Przebudowa warszawskiej linii średnicowej według koncepcji Kuryłowicz & Associates i Torprojekt>>

Skomentuj:

Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem