Tate Modern - mniej szkła, więcej cegły
Badania opinii publicznej wykazały, że poprzedni projekt rozbudowy londyńskiej galerii okazał się zbyt śmiały.
W grudniu przedstawiliśmy pierwszy projekt rozbudowy słynnej londyńskiej galerii Tate Modern. Po konsultacjach z artystami oraz mieszkańcami miasta architekci z biura Herzog & de Meuron postanowili jednak gruntownie zmienić zaprezentowany wcześniej projekt. Wizualizacje szklanej piramidy zostały określone przez opinię publiczną mianem "zbyt brzydkich".
Sercem nowego projektu są zbiorniki oleju wykorzystywanego w pracy dawnej elektrowni. Zaadaptowane na przestrzenie wystawowe staną się łącznikiem między starą a nową częścią Tate Modern, prowadząc prosto do zabytkowej hali turbin. Projektanci z Herzog & de Meuron nie ukrywają, że bliższa była im poprzednia koncepcja rozbudowy, która dzięki szerokim przeszkleniom eksponowała skomplikowaną betonową konstrukcję budynku. Teraz dopasują się oni jednak do życzeń klienta.
Budynek zachowa swoje znaczne gabaryty (11 pięter), jednak szklaną, chaotyczną elewację zastąpi solidna, betonowa konstrukcja wyłożona cegłą. Celem takiego zabiegu jest mocniejsze nawiązanie do starej części galerii. Głównym argumentem przeciwników poprzedniego projektu rozbudowy muzeum była właśnie zbyt agresywna i nowatorska bryła budynku.
Nowy budynek niemal dwukrotnie powiększy dostępną powierzchnię wystawową galerii. Dodatkowo na dachu obiektu powstanie taras nawiązujący do komina starej części Tate Modern.
Sytuacja przypomina niemal zamieszanie wokół projektu warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Christiana Kereza , z tą tylko różnicą, że u nas społeczeństwo w dużej częsci sprzeciwiło się prostej bryle budynku, wyrażając tęsknotę za czymś szalonym i niespotykanym. Czyżby londyńczycy odrzucając odważny projekt wykazali się tchórzostwem, zachowawczym podejściem i absolutnym brakiem wrażliwości architektonicznej?
- Więcej o:
Nagrody Nowego Europejskiego Bauhausu przyznane. Zobaczcie zrównoważone, inkluzywne i piękne projekty z całej Europy
Zatankuj u Miesa van der Rohe - stacja benzynowa autorstwa mistrza modernizmu
Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
Sagrada Familia w Barcelonie ma zostać ukończona w 2026 roku. To inspirujący przykład stosowania niskoemisyjnych rozwiązań w budownictwie
Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]
Mies van der Rohe w USA - najsłynniejsze realizacje. Amerykański sen mistrza modernizmu
Heatherwick Studio projektuje nowy budynek Uniwersytetu EAN w Bogocie. Kolorowe kolumny robią wrażenie!
Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta