The Twist od BIG już otwarty - pawilon jak nowoczesna rzeźba
We wrześniu 2019 r. w norweskim muzeum Kistefos otwarty został nowy pawilon "The Twist". Jego architektoniczna, skręcona forma prezentuje idealne połączenie industrialnego charakteru miejsca ze sztuką współczesną. Projekt powstał w pracowni BIG - Bjarke Ingels Group.

Muzeum Sztuki Współczesnej Kistefos, założone zostało w 1996 r. przez norweskiego biznesmena i kolekcjonera sztuki Christena Sveaasa, na dawnym terenie jego rodzinnej firmy celulozowej w miejscowości Jevnaker (80 km od Oslo). Oprócz ceglanych budynków pofabrycznych, zajęło również park o powierzchni 270 tys. m kw. Utworzono w nim plenerową galerię rzeźb, prezentującą dzieła czołowych międzynarodowych artystów, takich jak Anish Kapoor, Fernando Botero i Marc Quinn.
Przez teren muzeum płynie rzeka Randselva. I właśnie na niej powstał nowy pawilon o nazwie „The Twist”. Oryginalny budynek jest dziełem duńskiej pracowni BIG - Bjarke Ingels Group. Projekt wygrał międzynarodowy konkurs, ogłoszony w 2015 r. Budynek ma 1 tys. m.kw. To długi korytarz, w połowie zakręcający wokół własnej osi. Jest nie tylko nową przestrzenią dla sztuki, ale także mostem łączącym brzegi rzeki. Według słów architektów to „rzeźba, budynek, ścieżka w krajobrazie i most - wszystko w jednym”.


Pawilon jest podzielony na trzy sekcje. Pierwsza jest niska i jej zadaniem jest skupienie uwagi na otaczającym krajobrazie: widoku starej papierni i wciąż zmieniającego się parku. Środkowa część składa się z prostych, niedużych elementów, przesuniętych względem siebie tak, że przypomina stos skręconych książek. Znajdujące się w niej schody niwelują różnice poziomu obu brzegów rzeki, a miejsca do siedzenia pozwolą w spokoju obejrzeć projekcje wideo i wydarzenia sztuki performance. Trzecia sekcja jest trzykrotnie wyższa niż pozostałe i ma być przestrzenią wystawienniczą dla większych dzieł sztuki. Pas okien pokrytych folia zabezpieczającą przed promieniowaniem UV, biegnie od jednego końca budynku do drugiego, a w punkcie środkowym (skrętu) przenosząc się na dach, tworzy świetlik nad galeriami. Elewacja pawilonu jest pokryta panelami ze stali nierdzewnej.


„The Twist” sam w sobie stanowi efektowną formę rzeźbiarską. Projektant Bjarke Ingels zdradził, że pawilon w Jevnaker to jego pierwszy eksperyment z infrastrukturą społeczną: budynkiem, który służy jako most, lub instytucją kultury, która służy jako element infrastruktury. Przy jego tworzeniu architektów zafascynował dramatyczny krajobraz Kistefos - kręta rzeka, zalesione brzegi rzeki i stroma topografia. Stąd też skręcona forma pawilonu.
- Więcej o:
- sztuka
Oceanix City - pływające miasta od Bjarke Ingels Group
Towarowa 22 w Warszawie od BIG - Bjarke Ingels Group [PROJEKT]
Bjarke Ingels i domy dla wszystkich
OSLO: Bjorvika, nowa dzielnica [SZLAKIEM ARCHITEKTURY]
W Warszawie powstał mural wspierający gastronomię
Clean Art - wodne murale na warszawskich budynkach. Malowane "na brudzie" obrazy pokażą czym oddychamy
Nowy warszawski mural Tytusa Brzozowskiego. Artysta umieścił na nim charakterystyczne budynki dawnej dzielnicy żydowskiej
Dzieła sztuki na wiejskich przystankach PKS. Folkowe Przystanki to jedyna taka galeria w Polsce