Genialny wynalazek Polaka. Bezzałogowe gondole zrewolucjonizują komunikację miejską?
Inżynier Olgierd Mikosza, polski wynalazca, kilka lat temu zaproponował rozwiązanie które może zrewolucjonizować komunikację miejską. Przypominamy system MISTER - bezzałogowe gondole które miały unosić się ponad naszymi ulicami.
Ilu z nas stojąc w zatłoczonym autobusie, który utknął w korku lub czekając na spóźniający się w nieskończoność tramwaj nie modliło się o idealny system komunikacji miejskiej? System, który byłby niezależny od robót drogowych czy tradycyjnie niespodziewanego ataku zimy. System, który pozwoliłby przemieszczać się po mieście bez, tak dobrze nam znanych, problemów.
W bieżącym roku we Wrocławiu uruchomiono Polinkę - kolejkę linową Politechniki Wrocławskiej, której wagoniki kursować będą pomiędzy dwoma brzegami Odry. Nowość? Sensacja? Ależ skądże! Dokładnie osiem lat temu w polskich mediach pojawiły się pierwsze wzmianki o systemie MISTER, niezwykłym wynalazku inżyniera Olgierda Mikoszy.
MISTER, czyli Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego składa się z czterech głównych elementów: napowietrznej infrastruktury czyli wspartych na słupach kratownicowo-rurowych szyn nośnych zawieszonych około 10m ponad ulicami, niewielkich bezzałogowych kabin zdolnych pomieścić 5 osób, przystanków przesiadkowych oraz systemu sterowania komputerowego. Bezkolizyjne skrzyżowania, przystanki rozmieszczone co około 300 metrów dopełniają koncepcji idealnego systemu komunikacji dla nowoczesnej metropolii.
Mikosza, który przez pewien czas mieszkał w Poroninie, początkowo proponował realizację napowietrznej gondoli wożącej turystów po Podhalu. W dalszej perspektywie MISTER miał stać się alternatywą dla wiecznie zakorkowanej Zakopianki. Z planów tych nic nie wyszło. Ówczesny wiceprezydent Karkowa odpowiedzialny m.in. za infrastrukturę krytykował ideę nie przebierając w słowach - określił ją mianem „chorego pomysłu” i „utopii która musi paść”. Inżynier Mikosza przyjmował takie opinie ze spokojem, dowodząc że proponowane rozwiązania są jak najbardziej realne. W istocie, MISTER jak dotąd zrealizowany nie został. Powstał prototyp kabiny, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2007 roku w Opolu. System zaprezentowano w telewizyjnym programie „Kapitalny pomysł”. Swój podpis na gondoli złożył nawet minister środowiska. Ciągle brakowało jednak odważnego, który zdecydowałby się wprowadzić futurystyczną koncepcję w życie.
MISTER jest jednym z wielu powstających na całym świecie systemów indywidualnego transportu miejskiego PRT. Znamienne jednak jest, że spośród znacznej ich liczby, zaledwie kilka zostało zrealizowanych jako prototyp lub pełnowymiarowy demonstrator. Być może rację mieli architekci z pracowni Centrala, którzy włączyli gondole Mikoszy do swego projektu HOLON - powstałej w 2008 roku wizji futurystycznej Warszawy, uznając że MISTER jest ciągle melodią przyszłości. Warto jednak już dziś pamiętać o niezwykłym projekcie Olgierda Mikoszy, który zdaje się idealnie wpisywać w oczekiwania mieszkańców metropolii XXI wieku. Jest przyjazny środowisku i zapewnia to, co przez psychologów uznane zostało za naturę funkcjonowania psychicznego współczesnego człowieka - niezależność jednostki.
- Więcej o:
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia
Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda
Wnętrza hotelu Mercure Wien City inspirowane stylem Warsztatów Wiedeńskich. To nagradzany projekt polskiej pracowni AKA Studio
Kowloon Walled City. Gęstość zaludnienia wyburzonego osiedla wynosiła prawie 2 miliony osób na kilometr kwadratowy
Philip Johnson - pierwszy laureat nagrody Pritzkera. Od szklanych domów po postmodernistyczne wieżowce [ZNANI ARCHITEKCI]
Willa Schulenburga w Gerze. Tak projektował "artysta uniwersalny" - Henry van de Velde
Chorwacja: Pomnik Petrova Gora. Ostatnie szaleństwo Josipa Broza-Tito
Wieżowiec Zachodnia Brama Belgradu (Genex Tower). Piękny brutal?