Prokuratura Generalna w Wilnie
Czy architektura może wpływać na wizerunek instytucji państwowych? Zobacz budynek zaprojektowany przez litewskiego architekta i malarza Kiejstuta Lupeikisa.
Niewielka, wręcz kompaktowabryła jest wynikową ograniczeń działki przeznaczonej przez miasto na ten cel, jak i świadomie wybranej formy sześcianu. Według architekta , taka forma najlepiej odzwierciedla charakter instytucji. Zewnętrzna okładzina z czarnych granitowych płyt ma stworzyć wrażenie solidnego obiektu i poważnego wizerunku prokuratury. Jednocześnie kontrastujące z ascetyczną formą okna mają nadać budynkowi nowoczesnego i dynamicznego charakteru. Oprócz ?przekręconych? okien wnętrza doświetlane są także przez wewnętrzne atrium, za pomocą wielkich przeszkleń na dachu.
Całość wnętrza obiektu jest elastyczną strukturą, którą w razie potrzeby można dopasować do zupełnie innej funkcji. W podziemiach obiektu znajdują się dwa piętra parkingu i zaplecze techniczne. Do budynku wchodzimy przez przeszklony, otwarty parter. Główne sale znajdują się na pierwszym piętrze, a na kolejnych piętrach znajdują siębiura . Sercem obiektu jest wielkie przeszklone atrium doświetlające znajdujące się wewnątrz pomieszczenia.
Nowy budynek Litewskiej Prokuratury Generalnej w Wilnie oddano do użytku w listopadzie 2008 roku. Obiekt robi wrażenie trwałego i bezkompromisowego - jego silna i nieco agresywna w swoim przekazie forma zdecydowanie pasuje do funkcji obiektu.
- Więcej o:
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]
Wnętrza kancelarii SUŁKOWSKI LEGAL od mow.design. IUS EST ARS. Prawo jest sztuką
Najstarszy działający McDonald's na świecie. Jego wygląd nie zmienił się od chwili otwarcia
Holandia: Niemiecka baza wojskowa z czasów II wojny światowej zamieniona w przyjemne miasteczko
Postmodernizm wiecznie żywy. Architektura postmodernistyczna w Polsce i na świecie
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia
Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda