Zaha Hadid o Awangardzie Rosyjskiej
Zaha Hadid nigdy nie ukrywała fascynacji dokonaniami Rosyjskiej Awangardy. Jej najnowsza książka "Zaha Hadid and Suprematism" prezentuje współczesne architektoniczne spojrzenie na twórczość artystów tego okresu








Fascynacje rosyjskimi projektami widać także w twórczości architektki. Wystarczy wspomnieć zaprojektowaną przez nią willę w podmoskiewskiej Barwice, której formy stanowiły czytelne odniesienie do „Wygładzaczy chmur” El Lissitzkiego.
Tym razem światło dzienne ujrzy publikacja związana z wystawą w Galerie Gmurzynska w Zurichu, o znamiennym tytule „Zaha Hadid i Suprematyzm”, której Hadid była kuratorką. Album zawiera reprodukcje dzieł najwybitniejszych twórców rosyjskiej awangardy oraz inspirowanych nimi prac laureatki Pritzkera opatrzone tekstami teoretyków i historyków sztuki (m.in. C. Douglas, K. Gmurzynska, A. Lavrentiev, H.U. Obrist).
Suprematyzm, do którego tak chętnie odwołuje się Hadid był nurtem w sztuce stworzonym przez Kazimierza Malewicza około 1915 roku. Jego nazwa odnosiła się do podstawowej zasady kierunku, mówiącej o nadrzędności (supremacji) czystego odczucia w sztuce. Ekspresyjne i abstrakcyjne formy rzeźbiarskiej architektury Zahy Hadid zdają się wynikać z podobnych przekonań.
Koncepcja samej ekspozycji oparta została na zestawieniu dzieł rosyjskiej awangardy i współczesnych projektów londyńskiej architektki, która nie tylko stworzyła ideę całości, ale także zaaranżowała wnętrze galerii. Wystrój wnętrza stanowił swoisty hołd dla dwudziestowiecznych twórców. Mocne, geometryczne czarne kształty namalowane na białych ścianach wprowadzały w świat suprematystów, a jednocześnie - w świat Zahy. Stanowiły tło i przeciwwagę dla jej prac oraz organicznych kształtów zaprojektowanych przez nią mebli, które także zostały zaprezentowane we wnętrzu galerii. Co ciekawe, większość zwiedzających przyznawała, że mocne, agresywne elementy współczesne nie miały takiej siły oddziaływania jak mniej spektakularne formalnie rzeźby i obrazy Kazimierza Malewicza, El Lissitzkiego, Alenksandra Rodczenki Czyżby kolejny dowód na to, że przetworzona idea nie jest tak silna jak oryginał?
- Więcej o:
- sztuka
![Dom Cesara Manrique w Taro de Tahiche na Lanzarote Dom Cesara Manrique w Taro de Tahiche na Lanzarote]() - César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote
![Galeria EL w Elblągu Galeria EL w Elblągu]() - Galeria EL w Elblągu - galeria sztuki w gotyckim kościele. Otwarto ją w 1961 roku
![Drezno - Kunsthofpassage. Hof der Elemente. Kunsthofpassage, Drezno]() - Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
![Mozaika w Kowarach Mozaika w Kowarach]() - Mozaika w Kowarach. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!
![Warszawski mural wspierający gastronomię od Good Looking Studio. Warszawski mural wspierający gastronomię od Good Looking Studio.]() - W Warszawie powstał mural wspierający gastronomię
![Wodny mural przy al. Jerozolimskich 121/130 Wodny mural przy al. Jerozolimskich 121/130]() - Clean Art - wodne murale na warszawskich budynkach. Malowane "na brudzie" obrazy pokażą czym oddychamy
![Mural Tytusa Brzozowskiego przy Próżnej 12 w Warszawie. Mural Tytusa Brzozowskiego przy Próżnej 12 w Warszawie.]() - Nowy warszawski mural Tytusa Brzozowskiego. Artysta umieścił na nim charakterystyczne budynki dawnej dzielnicy żydowskiej
![Folkowe Przystanki -  dzieła sztuki na wiejskich przystankach PKS Folkowe Przystanki -  dzieła sztuki na wiejskich przystankach PKS]() - Dzieła sztuki na wiejskich przystankach PKS. Folkowe Przystanki to jedyna taka galeria w Polsce









